Foto: Magnus Aronson/Ikon

Konfirmation - minnen för livet!

Varje år säger mängder med 15-åringar att konfirmationstiden är det bästa de gjort. Vi hoppas att du ska känna samma sak!

Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan.

Ordet konfirmation betyder bekräftelse, det handlar om en chans att bekräfta och säga sitt ja till den gåva Gud ger i dopet, att vi får bli en del av Guds familj. Även du som inte är döpt är välkommen som konfirmand. Det finns ungdomar i nästan varje konfirmandgrupp som inte är döpta. Om du inte är döpt så erbjuds du att bli det under årets gång.

Konfirmandtiden är en möjlighet att tillsammans med andra få dela tankar och funderingar om livet och om kristen tro. Det blir för många en chans att utforska både sig själv och andra, att få testa sina åsikter och värderingar. Året som konfirmand brukar bli ett år med minnen för livet och många nya vänner.

Sagt om tiden som konfirmand

”Gemenskapen var varm, som en stor kram. Man fick vara sig själv.”

”Det bästa är att få upptäcka mer av världen, Gud och sig själv. Att få sådana häftiga minnen.”

”Det bästa var gemenskapen, nya vänner, att få samtala om tron tillsammans, andakterna, alla skratt. Allt!”

”Jag har lärt mig att det är viktigt att våga vara sig själv och att våga berätta om det som är jobbigt.”

”Jag har upptäckt att jag är älskad vad som än händer.”

”Undervisningen var väldigt bra! Den var spännande, jag blev nyfiken, ville veta mer.”

”Lägret var grymt! Alltså, grymt sammanfattar egentligen allt. Grymt bra, grymt roligt, och så vidare.”

”Konfirmationen var mäktig! Man kände sig stolt inför alla släktingar och vänner. Och det kändes verkligen att vi som konfagäng hade lärt känna varandra.

Vanliga frågor om konfirmandtiden

• Måste jag tro på Gud?
    Det räcker att du är nyfiken på vad eller vem Gud är och att du vill veta mer. Tillsammans pratar vi och gör saker för att fundera kring vad tro är.
  • Måste jag gå i kyrkan varje söndag?

Du ska gå på 15 gudstjänster under din konfirmationstid. En del är på söndagar och andra är någon vardagskväll.
  • Finns det en grupp för mig med särskilda behov?
    Vi vill att din konfirmationstid ska bli bra. Om du har några särskilda behov, kontakta oss gärna.
  • Måste jag vara döpt?

I nästan varje grupp finns ungdomar som inte är döpta. Konfirmationstiden är till för att du ska få tid till att prata, fundera och uppleva det som har med livet och den kristna tron att göra. Om du inte är döpt när du börjar konfirmera dig så erbjuds du att bli det under årets gång.
  • Vad är det bästa med att vara konfirmand?

De flesta svarar gemenskapen och allt det roliga vi hittar på. Ytterligare andra uppskattar möjligheten att göra och prata om sådant man aldrig skulle gjort annars. Många svarar att andakterna eller lägren är det som gjort starkast intryck. Konfirmationstiden brukar innebära minnen för livet!
  • Kostar det något?
    De flesta grupper är gratis. Några grupper har en avgift. Skulle den avgiften vara ett problem, kontakta oss så löser vi det tillsammans.
Glada ungdomar utanför kyrka, sommarbild

Ungdom

Svenska kyrkan Mölndal har mycket verksamhet för unga med både öppna grupper, enstaka evenemang och kurser för dig som vill delta i aktiviteter före, under och efter din konfirmationstid.