Svante Talltorp

Vi saknade Svante i år … men hoppas att ses i 2021

Svante Talltorp är ett uppskattat och välkänt ansikte på Svenska kyrkan i Melbourne. Om 2020 varit ett år som alla andra skulle han precis ha avslutat sitt årliga besök hos oss här.

Istället har han fått lägga reseplanerna på hyllan och jobbar vidare i hemförsamlingen Hägersten i Stockholm. Men Svenska kyrkan i Melbourne är alltid i hans tankar.
”Jag vill skicka varma hälsningar från mitt hjärta till allas hjärtan! Ni betyder mycket för mig och så som man är kyrka i Melbourne är ett så fint sätt att ha kyrka,” säger Svante över en knastrig internettelefon. Att inte kunna åka till Melbourne i år tycker han känns jättekonstigt.

”Det tog ett tag innan jag landade i det men det var bara att gilla läget. Nu hoppas jag komma nästa år, vi får se om det blir i februari/mars eller i oktober. Det handlar helt om pandemin.”

Varför är Svenska Kyrkan i Melbourne så viktig för dig?

”Jag var assistent i Melbourne i över elva år och jag stortrivdes. De ombytliga arbetsuppgifterna med allt från barngrupper, församlingsblad och basaren till gudstjänster och samtal passade mig utmärkt. Jag fick vara med om så många fina möten och utvecklades mycket som människa och kristen. Så det har varit viktigt att komma tillbaka som volontär nästan varje år.”

I Sverige är Svante diakon i Hägerstens församling och trots pandemin har hans arbete med framförallt enskilda samtal fortsatt. Samtalen har varit mer efterfrågade än någonsin på grund av all oro och ensamhet. Flera av hans arbetskamrater har haft Covid-19 men själv har han ännu så länge sluppit undan. Under pandemins första våg i mars och april stängde församlingen ned äldreverksamheten men när den svenska sommaren kom, hittade församlingen nya sätt att nå ut till de äldre.

”Vi kände att vi var tvungna att göra något för att många äldre var så isolerade. Så vi hade andakt och drack kaffe utanför Gröndals Kyrka som ligger nära både motorväg och spårvagnar. Jag trodde vi kanske skulle bli sju personer men det var ett tjugotal som kom och satt med oss ute mitt i allt oljudet. Gångerna efter var vi mellan 30-40 personer vid varje träff”, berättar Svante.

Under hösten har de möblerat om i kyrkorummet för at kunna ha andakt inomhus men nu när den andra vågen nått Sverige är kyrkan stängd igen ett tag.

”Det påverkar så klart Första Advent och Luciafirandet och vi vet inte riktigt hur det blir till jul. Det blir inget julspel för det är för många medverkande men vi hoppas ha julbord med flera sittningar och julbön men allt hänger i luften. Jag arbetar mycket under julen och det är en av årets höjdpunkter att fira jul tillsammans och det är fantastiskt. Det känns jättebra. Jag går dit med glädje!,” säger han.

Under året har Svante och några av hans kollegor medverkat under våra digitala gudstjänster här i Melbourne.

”Det har varit en förmån att få vara med digitalt. När jag är nere i Melbourne så brukar jag hjälpa till vid gudstjänsterna. Två kollegor i Hägersten har ställt upp och spelat in lite psalmer. Då blir vi en del av det hela trots att jag inte är där. Förhoppningsvis betyder det något för folk som är på plats.”