Succé för kyrkans webbshop och minibasar

När kyrkan slog igen portarna för välbehövlig semester efter nyår kunde personalen pusta ut. Både webbshoppen och kyrkans minibasar gick bättre än väntat.

”Det känns otroligt kul att det gick så bra. Vi gjorde ett jättebra jobb tillsammans med alla frivilliga som packade, sålde och fixade och vi har lärt oss massor,” säger Kyrkoherde Katja Lin.

”Bokslutet och resultaträkningen är inte riktigt klara än, därför är det för tidigt att gå ut med exakta siffror. Men det ser bättre ut än vi kunde hoppats på.”

Tack vare Covid-19 tog arbetet med webbshoppen fart och assistent Gunnar Wenehult har jobbat intensivt med den under året. Den 21 november öppnade onlineförsäljningen och sammantaget gjordes 347 beställningar fram till årets slut. I snitt handlade varje kund för $108. Kyrkan är bättre rustad för framtiden och kan nå församlingsmedlemmar över hela kontinenten. Hittills har Gunnar skickat iväg 128 paket med Australia Post.

6200 besök har gjorts i webbutiken, varav 4200 via en mobiltelefon. Förutom personer i Australien så har folk i USA och Skandinavien hittat till affären på nätet. Toppsäljarna i antalet varor var julmust, Nyåkers pepparkakor, den danska chokladdrycken Cocio och makrill i tomatsås.

Samtidigt omvandlades kyrkans café till en liten julmarknad med mat, julpynt, textilier och ljus. Allt eftersom det kom in nya varor så fylldes det på i både webbshoppen och basardelen.

Kaffegästerna som kom till kyrkan fikade i trädgården vilket möjliggjorde coronasäkert umgänge och fler gäster.

”Vi har fått väldigt många kommentarer om att det var skönt att kunna titta på alla varor i lugn och ro och komma tillbaka flera gånger för att fika och handla. Det här är något vi tar med oss som en lärdom till framtida år. Även om vi kommer kunna ha en vanlig stor basar i framtiden så är det uppenbart att våra besökare uppskattar att julsakerna får vara framme längre,” säger Katja Lin.

En stor utmaning har varit att beräkna hur mycket varor som behövde beställas in och om de skulle nå fram i tid. Detta under en period då Melbourne fortfarande var i lockdown och kyrkan var stängd. Dessutom var all frakt betydligt dyrare än i vanliga fall. Till sist beslutades att bara beställa skandinavisk mat från andra leverantörer i Australien och att beställa julsaker, ljus och textilier från Sverige.

”Vi beställde ungefär häften så mycket som i vanliga fall och många av varorna var

försenade. Fördelen med en webbshop är att kunderna kan beställa när som helst och vi inte behöver oroa oss för att varorna blir gamla under till exempel en lockdown,” säger hon.

För den som vill behålla julstämningen ett tag till finns det fortfarande lite kvar av storsäljarna pepparkakor och julmust. Webbshoppen öppnar igen den 1 februari.

”Så trots ett ekonomiskt pressat år ligger kyrkans inkomster på plus. Nästa utmaning väntar i mars när ekonomiska stödet JobKeeper tar slut, men vi är tacksamma för att kyrkan har en stabil ekonomi sedan tidigare.

”Nu är vi glada att välkomna alla församlingsbor tillbaka till Gudstjänster inne i kyrkan igen, grillkvällar och barnverksamheten som drar igång. Och glöm inte att det snart är dags för semlor också,” säger Katja Lin.

/Tina Zenou