Kykorherdens tankar - december

"Ty över stad och land i kväll, Går julens glada bud, att född är Herren Jesus Krist, vår Frälsare och Gud." Så är den här, adventstiden. Tiden fram till jul. Det har varit ett tufft år på så många olika sätt. Det är ett år som vi inte glömmer.

Vi är många som fått våra planer ändrade av pandemin, vi har lärt oss nya sätt att umgås och har fått anpassa oss och vara flexibla och nu ser vi fram emot att få öppna upp vårt samhälle, kyrkan och våra hem igen. Även om vi måste fortsätta att vara försiktiga.

Många av oss kommer kanske att fira en delvis virtuell jul tillsammans med familj och vänner, särskilt med de som befinner sig på annan plats i världen?

För i år blir adventstiden och julen annorlunda.

Katja Lin

Men budskapet, musiken och bibelberättelserna är ändå de samma som varje år. I söndags firade vi det nya kyrkoåret på första advent i kyrkans trädgård och lyssnade på berättelsen om när Jesus rider in i Jerusalem på en åsna, och folket som samlas kring Jesus och ropar Hosianna!

Vi firar att Jesus kommer in i världen men också att Gud finns nära var och en av oss, i vårt inre. Adventstiden handlar om hur Gud kommer in i livet och vad som händer när Gud kommer.

Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Johannesevangeliet kap 8:12

Det är glädje och hopp, något som vi får förmedla till varandra och de som vi möter. Nu ser vi framåt.

Jag och personalen på kyrkan vill tacka för ert fortsatta stöd och för all uppmuntran under året som gått. Ta hand om er.

Vi önskar er alla en god jul och ett välsignat gott nytt år!