Årsmötesrapport

Ett stort tack till alla er som stannade kvar efter gudstjänsten den 21 mars för att delta i kyrkostämman.

Kyrkostämman är viktig för hela församlingen och för kyrkorådet då vi samlas och blickar tillbaka på vad som hänt under året både organisatoriskt, ekonomiskt och verksamhetsmässigt. Vi får också möjlighet att avtacka och välkomna ledamöter för kyrkorådet och ta del av kyrkoherdens verksamhetsberättelse.

Som vi alla vet och har känt av var 2020 ett tufft år för många och en oviss tid, där vi alla stod inför utmaningar som vi tidigare aldrig har varit med om.

Trots att vi i Australien har lyckats hålla COVID på en nivå där vi nu nästan är tillbaka i vanliga gängor, tack vare tuffa restriktioner, så känner vi med dem som i många länder fortfarande kämpar med hög dödlighet och fortsatt spridning.

När de gäller kyrkans ekonomi i dessa utmanande tider, så hängde orosmolnen över oss när verksamheten i stort sett stannade upp och ingen hade möjlighet att besöka kyrkan.

Med nödvändiga nedskärningar av våra kostnader och stöd från Australienska myndigheterna genom JobKeeper ($77,400) och cashflow boost ($31,876) så har Svenska kyrkan i Melbourne klarat ekonomin över all förväntan. Trots att basaren som är årets största inkomstkälla inte kunde genomföras på samma sätt som tidigare år, lyckades vi ändå nå ut till många via vår Webshop samt med den mindre julmarknaden inne i kyrkan.

Mats Marklund

Där såldes julpynt, mat, godis och mycket av det som traditionellt säljs under basaren med stor framgång. Tack till alla som stöttade detta initiativ.

Många av de större kostnaderna runt basaren var nästan obefintliga under 2020 och det har bidragit till att generera ett bra slutresultat.

Intäkterna 2020 slutade på $256,000 i jämförelse med 2019 då intäkterna låg på $420,620. Men tack vare att kostnaderna för verksamheten 2020 var betydligt lägre med en slutkostnad på $231,000, jämfört med 2019 då kostnaderna låg på $385,574, så blev årsresultatet 2020 ett fint sådant med ett plus på $45,036.

Vi har de senaste två åren anlitat revisionsbyrån Saward Dawson Chartered Accountants att genomföra vår årliga revision.

Det som särskilt kan nämnas är att vi på deras rekommendation genomförde en gedigen inventering av kyrkans lager av basarartiklar och annat vi säljer. Detta lager värderades till en summa av $30,450.

Kassa och banktillgångar ökade med $41,000. Det gav oss ett slutresultat av våra tillgångar på $991,016 vilket är bättre än 2019.

Den övergripande ekonomiska situationen är stabil men inte att ta för givet. Som kyrka behövs många frivilliga och glada volontärer och församlingsmedlemmar som är villiga att ställa upp där de behövs för att kunna avlasta vår personal och utsända. Vi vill att vår kyrka i Melbourne med tillförsikt och entusiasm ser fram emot vårt fortsatta arbete att skapa glädje och tröst för församlingsmedlemmar och besökare.

Tack, jag hoppas vi ses framöver i kyrkan.

Mats Marklund
Ordförande, Svenska kyrkan i Melbourne