Frågor till nomineringsgrupperna i Maria Magdalena församling

Nomineringsgrupperna i församlingen fick frågan: Vad vill er nomineringsgrupp åstadkomma i församlingen under nästa mandatperiod?

Arbetarepartiet – Socialdemokraterna

Sanna Ranman

Varför är du medlem i Svenska kyrkan? Kanske för att det känns viktigt för familjen med dop, konfirmation, vigslar och begravningar. Kanske deltar du ofta i söndagens högmässa - eller nästan bara på första advent, som du älskar desto mer. Kanske vill du bidra solidariskt till barnverksamheten och kyrkans diakonala arbete bland äldre och utsatta medmänniskor. Kanske vill du att kyrkobyggnader och kyrkogårdar ska hållas både välvårdade och tillgängliga för alla. Kanske tror du på Gud.
Socialdemokraterna vill att Maria Magdalena församling ska vara lyhörd, öppen och inbjudande - för dig och för alla oss andra, oavsett var på trons väg vi befinner oss. Vi vill att vår nyrenoverade kyrka ska fyllas med gudstjänster, konserter och konst som berör människor i alla åldrar. Barn- och familjeverksamheten, konfirmationsläsningen och barnkörerna ska ha högsta prioritet. Vi stärker församlingens profil som HBTQ-medveten och socialt engagerad, både internationellt och här hemma i Maria.

1. Sanna Ranman
  20. Rustan Rydman

Borgerligt Alternativ

Inga-Lill Larsson

Bort med partipolitik i Svenska Kyrkan. Rösta för ett partipolitiskt oberoende alternativ den 17 september. I motsats till övriga nomineringsgrupper vill vi inte att partipolitiker utan kyrkligt engagemang och lokal förankring toppstyr kyrkans och vår församlings angelägenheter. Vi vill att det diakonala arbetet, som länge varit eftersatt, skall återupprättas.
Vi vill verka för gratis kyrkokonserter och utflykter för våra pensionärer.
Det internationella arbetet måste utvecklas, gärna i form av internationella utbyten och projekt, som t.ex. årets fastekampanj med konkreta insatser.
»I Kristus delar vi bröd och liv«. Citatet från församlingsinstruktionen visar förutsättningarna till ett rikt gudstjänstliv med Kristus i centrum. Detta önskar vi få prägla församlingen där tradition och förnyelse kombineras så att alla känner sig hemma och välkomna. Traditioner från igår ger trygghet idag.

1. Inga-Lill Larsson
  2. Torsten Lundqvist
  3. Eva Lantz
  4. Lena Charpentier
  5. Ann-Katrine Rundberg
  6. Torbjörn Andring
  7. Åsa Janlöv
  8. Bo Silfverhielm
  9. Lars Gunnar Ståhl
  10. Berit Svensson
  11. Sten Hummelgren
  12. Bengt Carlsson
  13. Claes Charpentier
  14. Stig Dingertz

Centerpartiet

Fredrik Pettersson

Skydda den lokala församlingens autonomi och säkerställa stabil, solid och hållbar ekonomi.
Viktigt att kyrkan visar närvaro i staden. Kyrkan ska även vara en öppen plats som välkomnar alla och inte stänga någon ute.
Fortsatt utveckling av musikverksamhet.
Lyfta kyrkornas kultur och historia samt vårt svenska arv för en bredare allmänhet.
Samverka med lokalt föreningsliv, företag och offentlig verksamhet.
Kostnadsfri barnverksamhet och öka antalet konfirmander.
Stötta församlingar i det viktiga lokala diakonalt uppdrag kyrkan har för de resurssvaga, behövande och sökande.
Genomlysa byråkrati, organisation för att skapa enklare och mer modern organisation för att spara pengar och sänka kyrkoavgiften.
Utveckla goda arbetsplatser för anställda, volontärer och förtroendevalda som är inkluderande, utvecklande och utmanande.
Leda och utveckla Svenska kyrkan till klimat- och miljösmart organisation med energieffektivisering för fastigheterna.

1. Fredrik Pettersson

Vänstern i Svenska Kyrkan

Eva Zetterberg

ViSK ställer upp i 11 av 13 stift på olika nivåer. Vi tycker att verksamheten i Maria Magdalena församling är positiv och gläds åt att så många förtroendevalda, anställda och församlingsmedlemmar ställer upp i olika sammanhang. Den höga kvalitén och bredden i kyrkomusiken är en stor tillgång för båda medlemmar och icke-medlemmar. Vi värnar om barn och ungdomsverksamheten och för äldre ensamma personer i församlingen, men vill också ställa upp för en bred social verksamhet, stöd till flyktingar och EU-migranter. Rättvisa, demokrati och miljö är andra viktiga frågor vi vill driva. Vi stödjer KATHARINA-uppropet mot vapenexport som en viktig del av kyrkans arbete för fred.

1. Eva Zetterberg
  2. Jackie Nylander