Detta ska göras under renoveringen

Här följer en sammanfattning av vad som ska göras under renoveringen av S:ta Maria Magdalena kyrka.

Vad ska göras?

• Utvändigt ska delar av kyrkans tak läggas om, fasad och fönster åtgärdas.
  • Det blir en del markarbeten i och med ledningsbyten och åtgärder på murar. Sprinklerledning ska dras från församlingshuset till kyrkan.
  • På gravkoren och gravkapellet ska fasaderna åtgärdas och delar av taken läggas om.
  • Invändigt i kyrkan ska putsen fräsas för att få bort färgen. Det kommer att vara ställning nästan överallt för att murarna ska kunna komma åt samtliga putsytor.
  • Nästan all el ska bytas.
  • Nytt ljud- och ljussystem kommer att installeras.
  • De bakersta bänkraderna som är skymda av pelare i söder/norr kommer att tas bort och ge mer plats för barnhörnan och vuxenhörnan.
  • Orglarna kommer att täckas in för att skyddas under entreprenaden och sedan rengöras efteråt.
  • Det ska göras en hel del konservatorsarbeten på i princip allt som är förgyllt eller liknande vilket bl a berör altaruppsats, predikstol, orgelfasad och ljusarmar.
  • Det kommer att byggas ett pentry med plats för en del förvaring.
  • Vid dopplatsen kommer det att byggas en brygga så det blir mer plats kring dopfunten samt att både kor och plats kring dopfunt blir tillgänglig med rullstol.
  • Södra entrén kommer att tillgänglighetsanpassas.