Flygbild över S:t Petri kyrka under en klarblå himmel och med Turning Torso i bakgrunden.
Foto: Marko T Wramén

S:t Petri kyrka

S:t Petri kyrka ligger i hjärtat av Malmö. En plats där Gud och människa möts mitt bland kultur och kommers. I denna vackra kyrka med rötter tillbaka till 1300-talet förenas tradition med förnyelse i vardag och i högtid. S:t Petri och S:t Andreas utgör tillsammans S:t Petri församling.

Malena Ernman står på en scen med mikrofon i handen.

Eurovision i S:t Petri

Lunchmusiken blir lite utöver det vanliga i Eurovisionveckan. Operasångerskan Malena Ernman, som representerade Sverige i Eurovision 2009, bjuder då tillsammans med organist Carl Adam Landström på Melodifestivalshistoria.

En grupp svartklädda män och kvinnor som sitter eller står på trappsteg framför ett altare.

S:t Petri Motettkör i vår

S:t Petri Motettkör växer och utvecklas under ledning av Kristina Wessman Svensson. Nu väntar en spännande vår med två konserter i S:t Petri kyrka samt en körresa till Berlin med kyrkokonsert i Evangelische Kirchengemeinde och medverkan i högmässan i Svenska kyrkan.

Sommarklädda kvinnor står utspridda i vatten med gröna träd bakom.

After Work-serien

Sedan många år finns konsertserien After Work på fredagar i S:t Petri kyrka med mycket orgelmusik, men också körkonserter och ibland något oväntat. Detta är konserterna i vår.

En skummande våg mot violett himmel.

Fördjupad tro

Varannan tisdag från 2 april välkomnas unga vuxna och andra intresserade av andlig fördjupning till föredrag med efterföljande samtal/frågestund. Gruppen leds av Gunnar Pelinka. Anmälan krävs.

Bilden visar barn som sjunger

Barnkördag 15 juni i S:t Mikaels kyrka

En heldag för barn i åldern 8-12 år som redan sjunger i kör och för de som vill prova på. Körledare är Anna Rosén som ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt att sjunga med barn i olika åldrar. Anmäl ditt barn senast 15 maj

Illustration med tecknade valv och texten Musik i S:t Petri kyrka våren 2024.

Vårens konserter

Nu är musikprogrammet för våren 2024 här! Det trycks just nu och finns att hämta i S:t Petri kyrka från lördag 24 februari, men så länge kan du läsa och bläddra i det här på hemsidan.

Sjungande ungdomar klädda i svart framför altartavla.

Körer för alla åldrar i S:t Petri

Är du intresserad av att sjunga i S:t Petri kyrka? Vi har körer för alla åldrar att välja bland.

Ett modernt spelbord för orgel med sidopaneler som fungerar som touch screens.

Tolv o tie: Lunchmusik

Varje onsdag året runt ges en lunchkonsert i S:t Petri kyrka kl 12.10. Det är en mångårig tradition som lockar en stor publik. För det mesta blir det orgelmusik, men variation förekommer.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta S:t Petri kyrka

Du når expeditionen på 040-27 90 43. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15 , lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Samtal och stöd genom hela livet

Genom diakoni, Svenska kyrkans sociala arbete, kan du få stöd av kyrkan i form av samtal och i kontakten med myndigheter. Kyrkan driver också många mötesplatser där du kan träffa och umgås med andra.

AKTUELLT FRÅN S:T PETRI KYRKA

Audioguider om S:t Petri kyrka

Publicerad:

Här finns audioguider på svenska, engelska och tyska. De fungerar som följeslagare vid ett besök i S:t Petri kyrka. Inom kort finns i kyrkan en tillhörande folder med karta över kyrkorummet med QR-koder till de olika ljudfilerna, där Fredrik Emmerfors/Ljudambassaden samtalar med Petrikyrkans guide Anne Ruponen.

Eurovision i S:t Petri

After Work-serien

Fördjupad tro

S:t Petri Motettkör i vår

S:t Petri kyrkoblad våren 2024

Kyrkoblad för S:t Petri kyrka med fastetidens och påskens gudstjänster, vårens konserter och evenemang, reportage samt alla verksamheter.