Kyrkbänk med skylt Håll avstånd.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

S:t Johannes kyrka informerar angående restriktionerna från 1 december

Nyhet Publicerad Ändrad

Med den ökande smittspridningen i samhället, har Folkhälsomyndigheten och regeringen beslutat att införa restriktioner för allmänna sammankomster och evenemang från 1 december. I S:t Johannes kyrka påverkar det våra verksamheter så som konserter, gudstjänster och kyrkliga handlingar (dop, vigsel, begravning).

Vaccinationsbevis till konserter i jul

De nya restriktionerna från 1 december innebär att alla i publiken kommer att behöva visa ett giltigt vaccinationsbevis samt en giltig legitimation när man går på konserterna som erbjuds i jul i S:t Johannes kyrka.

Vi ber er därför att komma i god tid innan konsertens start, och ha vaccinationsbevis och legitimation redo så att entrén blir så smidig som möjligt.

Till en del av julens konserter har biljetter sålts, och vi ber er därför att läsa vid varje konsert vad som gäller för återbetalning, om det är så att du inte har möjlighet att nyttja din biljett.

Här kan du beställa vaccinationsbevisbevis

Vaccinationsbevis kan beställas med hjälp av bank-ID på www.covidbevis.se. Personer utan e-legitimation behöver fylla i en blankett som laddas ner från E-hälsomyndighetens webbplats.

Vi håller avstånd under våra gudstjänster

När vi samlas till gudstjänst eller kyrkliga handlingar såsom dop, vigsel eller begravning och blir fler än 100 personer tillsammans kommer ingen att behöva visa vaccinationsbevis, då vi väljer att följa Folkhälsomyndihetens restriktioner om smittskyddsåtgärder som innebär:

• Minst en meter mellan sällskap (sidledes, framför och bakom).
  • Max 8 personer i ett sällskap.
  • Anvisade sittplatser.
  • Max 158 personer i kyrkan (exkl. personal och medverkande).

Vid symptom stannar man hemma

Givetvis gäller det fortfarande att man måste vara symptomfri när man kommer till kyrkan oavsett besök, konsert eller gudstjänst. Minsta symptom på sjukdom så ska man hålla sig hemma och ta ett covid-test.

Tillsammans hjälps vi åt att minska smittspridningen.