Person i vandringskängor och två personer som läser.

Pilgrimsvandra för klimatet

Nyhet Publicerad Ändrad

Hur långt är du beredd att gå för en hållbar planet? Följ med på hela eller delar av den stora internationella pilgrimsvandringen som går ända från Vadstena till klimatmötet COP26 i Glasgow. 20–22 augusti passerar vandringen Malmö.

Gigantisk manifestation för klimatet

Pilgrim's Walk for Future är en gigantisk manifestation på nästan 200 mil där alla kan delta. Vandringen startar 18 juli i Vadstena och tanken är att vara framme i Glasgow lagom till klimattoppmötet COP26 i början av november. Syftet är att sätta klimatet främst på agendan igen. Arrangemanget ställer samma krav på beslutsfattarna som Fridays for Future:

• att hålla den globala temperaturökningen under 1,5 °C
  • följa Parisavtalet
  • säkerställa klimaträttvisa och lyssna på den bästa förenade vetenskapen som för närvarande finns.

Vandringen uppmuntrar också till egen reflektion och att vi som enskilda individer tar egna steg för klimaträttvisa och hållbarhet. Vandringen blir därför både en protest och en inre pilgrimsresa i våra egna liv. En vandring som ger hopp för framtiden.

Vandringen passerar Malmö

Pilgrimsvandringen går genom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.  20–22 augusti beräknas vandringen passera Malmö. Samtidigt pågår World pride här, ett arrangemang som också formas utifrån ett hållbarhetstema. Tanken är att Pilgrim's Walk for Future ska gå in i World pride i Malmö och bidra på olika sätt. Ännu så länge är arbetet med exakt hur detta ska ta sig uttryck i planeringsstadiet. Svenska kyrkan Malmö hoppas kunna presentera ett färdigt program i slutet av maj.

Gå med en bit eller skapa din egen vandring

Vandringen är öppen för alla, oavsett livsåskådning. Du kan välja att gå hela eller delar. Vissa sträckor kommer vara anpassade för barnfamiljer och för dig med funktionsvariation.

Så går vandringen till (länk till walkforfuture.se)

Anmäl ditt intresse hos arrangörerna att delta i pilgrimsvandringen

Skapa din egen vandring

För att så många som möjligt ska kunna delta uppmuntrar arrangörerna nu till att skapa egna vandringar under namnet Pilgrim's Walk for Future. Skapa din egen vandring med ditt kompisgäng eller i din församling eller i din egen familj. Oavsett storlek eller längd är din walk for future ett sätt för dig att sätta igång din personliga resa mot ett hållbarare liv. Samtidigt hjälper du till med att nå ut med manifestationens budskap.

Så här skapar du din egen Walk for future-vandring(länk till walkforfuture.se)

Orange cirkel med pilgrimsmärke i mitten och texten Pilgrim´s Walk for Future runt om.

Pilgrim´s Walk for Future

Hur långt är du beredd att gå för en hållbar planet? Följ med på hela eller delar av den stora internationella pilgrimsvandringen som går ända från pilgrimsstaden Vadstena till klimatmötet COP26 i Glasgow. En enad motståndsrörelse och samtidigt en inre pilgrimsresa där vi hinner tänka och reflektera över våra egna liv. En livsviktig vandring fylld av både allvar och hopp!

Pilgrimsvandra och väck engagemang för klimatet

Hallå där… Magnus Malmgren, pilgrimspräst, hur går det med planeringen av pilgrimsvandringen Walk for Future där man ska vandra 100 dagar för klimatets skull?

Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Vårt arbete för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.