En adventsljusstake lyser upp ett fönster.
Foto: Maria Groth /Mostphotos/Ikon

Känner du dig ensam

Nyhet Publicerad Ändrad

Ska du fira denna julen ensam, kanske känner du dig nedstämd och orolig och vill prata med någon. Besök kyrkan och möt en medmänniska att samtala med på avstånd. Vill du hellre prata med någon via telefon, chat eller digitalt brev, så hittar du både Svenska kyrkan Malmös samtalsmottagning, jourhavande präst och Kyrkans SOS telefonnummer här.

SE DIN KYRKAS WEBB FÖR AKTUELLA ÖPPETTIDER

Hyllie kyrka sett från gaveln

Besök lokal kyrkas webb

Svenska kyrkan är representerad i hela Malmö med 22 kyrkor och kapell, Sjukhuskyrka, Universitetskyrka och Fängelsekyrka. Här hittar du länkar till respektive kyrkas webbsidor.

Texten Prata hjälper mot gul bakgrund och närbild på medelålders man med skägg och mustach

Boka samtal med en diakon

Svenska kyrkan Malmö erbjuder samtalsstöd för alla, oavsett ålder, sexualitet eller religion. Det är helt kostnadsfritt och utan journaler. Du väljer själv om samtalet ska ske digitalt, via telefon eller som fysiskt möte. Ingen fråga är för stor eller för liten.

Mobiltelefon på bord

Jourhavande präst

Jourhavande präst tar emot samtal alla dagar 21–06, även om du befinner dig utomlands. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig, eller känner dig ensam. Ring 112 och be att få tala med Jourhavande präst.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Ung kille ligger i mörkret och tittar på sin mobiltelefon.

Kyrkans SOS

Känns livet svårt? Vill du prata med en medmänniska? Vi lyssnar på dej! Skriv till SOS-brevlådan eller ring till SOS-telefonen 0771-800 650 varje dag, året om. För dig mellan 12 och 25 år finns även Nätvandrarchatten, två kvällar i veckan.

Illustration av tre tjejer där två står tillsammans och en utanför.

Nätvandrarchatten

Nätvandrarchatten är till för dig som är 12-25 år. Du är välkommen att prata om det som känns svårt och jobbigt för dig, eller bara småprata med en trygg vuxen. De som chattar är personer som jobbar i Svenska kyrkan. Alla har tystnadsplikt och du är helt anonym.

Ett par går hand i hand över en asfalterad bro.

Familjerådgivning

Svenska kyrkans familjerådgivning i Lund erbjuder möjligheter att genom samtal hitta lösningar på de problem som uppstått i relationen till en partner eller till en annan närstående. Ring 046-71 88 90 eller mejla lund.familjeradgivning@svenskakyrkan.se för att boka en tid.

Stort vitt hus med rött tegeltak

Sjukhuskyrkan

Oavsett om du är patient, närstående eller personal, troende eller icke-troende, är du alltid välkommen att kontakta Sjukhuskyrkan på Skånes Universitetssjukhus i Malmö. Sjukhuskyrkan finns när du behöver någon att prata med.