Glädje i Åsele kyrka

Foto: Olle Thoors

Söndagen den 29 september gästade biskopen i Luleå stift, Åsa Nyström Södra Lapplands pastorat och det sammanlystes till pastoratsgemensam festgudstjänst med mässa i Åsele kyrka.

Det var många föranmälda från församlingarna i pastoratet och totalt samlades det ca 200 personer i kyrkan för denna högtid.

Ett musikaliskt tema för söndagen var folkmusik och Åsele folkdanslag och spelemän deltog tillsammans med en stor kör bestående av sångare från flera av pastoratets församlingar.

Det blev en underbar gudstjänst med vackra färger och många glada ansikten då dansarna rörde sig i mittgången både i procession och till de körstycken som framfördes.

Foto: Olle Thoors

En kyrka som Åsele kyrka med en så bra orgel måste få bjuda på ett pampigt postludium en dag som denna. Friederike Kirchner och Karolina Lif framförde ”Danse” av Denis Bedard, ett stycke för fyra händer och stor orgel.

Karolina Lif och Friederike Kirchner, assisterade av registranterna Barbro Lindfors och Rose-Marie Winberg. Foto: Olle Thoors

Dagen gjordes möjlig av Åsele-Fredrika församlings arbetslag och alla som deltog i festgudstjänsten. Det var en fest från början till slut och även så under den efterföljande lunchen på Åsele värdshus då biskop Åsa höll ett upplyftande visitationstal till alla fem församlingarna.

Foto: Olle Thoors
Kyrkoherde Helén Lundberg och församlingsherden i Åsele-Fredrika församling, Soile Nevankari Foto: Olle Thoors
Biskop Åsa Nyström Foto: Olle Thoors
Församlingsherde Soile Nevankari Foto: Olle Thoors