Luther hade studerat intensivt. Han brottades med texterna i Bibeln när han som professor vid universitetet i Wittenberg förberedde sina föreläsningsserier. En dag hände det. Han förstod bibelordet på ett nytt sätt!
Luthers insikt påverkade hans liv och teologi
Luthers insikt brukar kallas för hans reformatoriska upptäckt. Ingen vet exakt när den ägde rum, men man gissar att den drabbade honom år 1518 eller 1519, alltså strax efter att han offentligt hade berättat om sina 95 teser mot den så kallade avlatshandeln. Upptäckten påverkade Luthers liv och teologi på ett mycket radikalt sätt. I skriften ”Om en kristen människas frihet” från 1520 sammanfattade Luther vad han hade kommit fram till.
Kristna har två sorters frihet
Luthers huvudpoäng i boken är att en kristen människa har en tvåfaldig frihet genom sin tro på Jesus Kristus.
Det handlar inte om prestationer
Den första friheten hänger samman med Luthers reformatoriska upptäckt, alltså hans insikt om att människans goda förhållande med Gud kommer genom tro, inte genom människans egna prestationer. Luther betonar att när människan hör evangeliet, det vill säga det glada och befriande budskapet om Jesus Kristus, kan Gud väcka en hoppfull tro i henne som gör att hon befrias från synden, skulden och döden.
Enklast kan man förklara det som att Jesus och människan genom tron förenas till en enda person. Jesus tar över de egenskaper hos människan som skiljer henne från Gud och som leder till hennes död; det vill säga ondska, synd och skuld.
Människan får i sin tur ta del av Jesus Kristus gudomliga egenskaper; rättfärdighet, odödlighet och kärlek. Växlingen kallas ibland för ”det saliga bytet” eller ”det lyckliga bytet”. Bytet betyder att Jesus får människans synd och skuld medan människan i sin tur får nytt liv och nya livsmöjligheter genom Jesus.
Kärleken från Gud blir en drivkraft
Den andra friheten som en kristen människa har, sa Luther, hänger ihop med att hon genom att tro får del av Kristus kärlek. Den kärleken väcker lusten att leva som Gud vill. Gud vill att vi ska älska varandra. Genom sin tro befrias den kristna människan så att hon kan handla kärleksfullt mot sina medmänniskor. Hon vill och får vara ”en Kristus” för andra. Hon försöker hjälpa andra, inte för att Gud ska tycka om henne och belöna henne med syndernas förlåtelse och evigt liv, utan för att Gud har gett henne denna kärlek genom tron. Den kärlek som hon får ta emot från Gud blir en drivkraft som gör att hon försöker göra gott mot andra.
Karin Johannesson (bearbetad text)