Värm upp inför tio timmar psalmmaraton

Osäker på vad du ska göra i helgen? Testa psalmmaraton i Kirsebergskyrkan i Malmö. Under tio timmar kan den som vill sjunga med i första halvan av psalmboken (325 psalmer!) Detta samtidigt som församlingen samlar in pengar till Naturskyddsföreningen.

Maja Malmström är organist i församlingen och kläckte idén tillsammans med organist Lisa Hesselbom.

Varför ett psalmmaraton?
– Vi hade ett maraton för 6-7 år sedan. Jag pratade med kollegorna och vi vill gärna lyfta psalmskatten på ett kul sätt. De finns så många fina psalmer som är värda att uppmärksamma. Kirsebergskyrkan är en miljökyrka och vi valde att slå ihop körsång med att samla in pengar till Naturskyddsföreningen i samband med psalmmaraton, säger Maja Malmström.

Hur hänger psalmer och körsång ihop?
– Att sjunga i kör en gång i veckan är en hållbar aktivitet. Det låter kanske lite klyschigt men kultur, musik och konst tär inte på jordens resurser. Detta är ett sätt att lyfta en hållbar verksamhet. Att sjunga i kör en dag i veckan är bra för hälsan, det ger gemenskap, man behöver inte resa långa resor och det bidrar till välbefinnandet.

Hur länge sjunger ni?
– I tio timmar. Först tänkte vi ta hela psalmboken på en gång, men vi delar upp det och sjunger andra halvan i sommar eller till hösten.

Hur länge kan man sjunga utan att bli hes?
– Jag skulle nog säga att ju mer man sjunger desto bättre blir man. Man kommer mer i form ju mer man håller på. Jag tror inte att det finns någon gräns för hur länge man kan sjunga.

Vad har ni fått för respons?
– Vi har fått reaktioner från flera olika håll och många tycker att det låter kul. Som uppvärmning inför maraton gjorde vi en liten dans till orgel och la på vår facebooksida. Den har fått mer respons än vi någonsin kunnat tro. Vi tog ett stycke av Bach och dansar stegen efter pedalstämman. När man spelar orgel finns det olika pilar som visar om man ska använda höger eller vänster fot. Vi gjorde om det till en dans som ser rätt avancerad ut, filmade och la ut på Facebook.

Hur gör man om man vill vara med?
– Det är bara att komma! Man behöver inte kunna sjunga och texterna visas på en skärm. Man väljer om man vill komma förbi på drop-in eller om man vill vara med på allt. Det finns också möjlighet att komma och jamma. Ta med eget instrument och häng på! Jag vet redan att några ska ta med sig fiol, cello och flöjt. Vi kommer att byta av varandra vid orglarna och spela en timme var. Man kan också välja att komma och bara lyssna eller äta. Det blir tacokväll till självkostnadspris på fredagskvällen och lunch på lördagen. Vi håller på fredag klockan 17-22 och lördag klockan 9-15.

Dansen i videon nedan är pedalstämman till en del av Bachs Triosonat i G-dur. Det är den stämma som spelas med fötterna normalt sett men som organisterna Maja Malmström (till vänster) och Lisa Hesselbom istället försöker dansa.

Anna-Karin Olsson