Foto: Maria Lundström

Stolt över Svenska kyrkans filmpris för unga

- Jag är stolt över Svenska kyrkans närvaro på festivalen och över det filmpris för unga som vi delar ut. Det är stort, säger Tina Sjögren, församlingspedagog på Kraftstationen i Malmö.

- Det är värdefullt att så mycket barn- och ungdomsfilm samlas på ett ställe och att det sker i Malmö, poängterar Tina.

- Att lyfta fram filmer för barn och unga är viktigt. Rörlig bild är en stor del av deras vardag, de lever med det ständigt. Det är något de har runt sig och matas med hela tiden: På bussen, tåget, i stan, på tv, i plattan och i mobilen.

Unga människor är mycket vana vid att se på rörlig bild, men det handlar ofta om en viss typ av filmer menar Tina. Även andra teman och förebilder än de gängse behövs. Där har BUFF en roll att spela.

Bra filmer fastnar

- På BUFF finns filmer som inte går att se någon annanstans. Det är inte det vanliga amerikanska utbudet utan här visas många annorlunda och udda filmer.

Unga människor är mycket vana vid att se på rörlig bild, men det handlar ofta om en viss typ av filmer. Även andra teman och förebilder än de gängse behövs. Där har BUFF en roll att spela.

Församlingspedagog Tina Sjögren

- En riktigt bra film fastnar, blir kvar och gör något med en. Egentligen borde vi använda oss av mer film i mötet med unga än vad vi gör.

Tina har haft god nytta av studieförbundet Sensus och Svenska kyrkans metod Tala film - tala liv.

- Film ger så många infallsvinklar. Även om man ser samma film ser man olika saker.

Det är tredje gången som Tina Sjögren satsar på att gå på BUFF. Hon passade också på att delta på det seminarium Svenska kyrkan arrangerade med Filmcentrum under BUFF-veckan om att hitta rätt film lätt. Ett fint initiativ, tycker hon:

- En viktig reflektion utifrån vad Filmcentrum lyfte handlar om den långa rad av filmer om homosexualitet och om att komma ut som producerats den senaste tiden. En förhoppning är vi kan släppa det nu och att alla former av kärlek är lika mycket värda. Istället måste vi fokusera på jordens överlevnad. Vem man älskar ska inte behöva stigmatiseras.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Läs ett reportage om seminariet med Filmcentrum med rubriken "Rätt film lätt i församlingen" här

Läs mer om Kraftstationen, Svenska kyrkans mötesplats för unga i Malmö här