Foto: Elaine Bosak

"Smörj dina fötter dagligen"

Nyhet Publicerad

Hur viktiga är fötter? Vilka är de bästa fotvårdstipsen? Möt Anette Hemark som arbetar som fotvårdare.

Anette Hemark erbjuder fotvård på salongen Balans & Harmoni som hon driver i Lund.

Varför har du valt att bli fotvårdare?
- Jag ville ha ett arbete där jag själv kan styra mina tider eftersom vi skaffade barn. Min mamma skulle gå i pension och hade haft kliniken sedan 1980 och jag kunde ta över den.

Hur viktiga är fötter?
- Har du ont i fötterna så kan det få dig att gå fel som kan leda till andra besvär, som knä- eller höftproblem. Om man klipper naglarna tokigt så kan det leda till nageltrång. Tar man inte hand om fötterna så kan man få torra fötter och sprickor, man kan få liktornar av för trånga eller felaktiga skor. Man kan ha problem med fot- och nagelsvamp som behöver åtgärdas.

Borde vi vara bättre på att ta hand om våra fötter?
-Ja, det är viktigt att regelbundet vårda fötterna.

Foto: Maria Lundström

Får du frågor som rör vandring?
- Ibland. Jag brukar rekommendera de som har frågor att prata med kunnig personal där det finns ett bra utbud på vandringskängor, så att man får en stadig och bekväm känga eller sko.

Vilka är de vanligaste fotvårdsåtgärder som du gör?
- Det handlar framför allt om medicinska fotvårdsbehandlingar. Jag hjälper många kunder med liktornar och nageltrång.

Råd vid skavsår?
- Ha alltid Compeed-plåster till hands vid skavsår.

Dina övriga bästa fotvårdstips?
- Sitt regelbundet i ett avkopplande fotbad, klipp naglarna rakt och fila fötterna men inte för ofta. Det viktigaste är att smörja in fötterna dagligen.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Mer på temat pilgrim

"En spellista för pilgrimsvandraren"

Publicerad:

Till pilgrimsveckan har stiftsadjunkt Fredrik Beverhjelm satt ihop några av sina favoritlåtar till en spellista på Spotify som utmanar, väcker tankar och som passar bra till pilgrimsvandring!

Webb-TV: På besök i Temo sjukvårdsaffär

Publicerad:

Fötterna är viktiga för pilgrimsvandraren. Men vad ska man tänka på innan man ger sig ut på en vandring? För att få tips besökte vi Temo i Lund.

"Smörj dina fötter dagligen"

Paradis första pilgrimsvandring

Publicerad:

Emelie Paradis har just gått sin första pilgrimsvandring. Sträckan Matvik, Trensum till Carl Gustafs kyrka i centrala Karlshamn. Till vardags arbetar Emelie som kommunikatör i Karlshamn-Trensums pastorat.

Hur man får till den perfekta pilgrimsstaven

Publicerad:

Varje pilgrimsvandrare med självaktning har förstås en vandringsstav med sig på färden. Det gäller bara att ta med sig rätt käpp. Så hur gör man, var letar man, hur ska pinnen se ut?