Foto: Renée Backe

Polisdiakonen Carola i Eslöv: "Jag trivs när det bränner till"

Nyhet Publicerad

I Eslöv samverkar kyrkan med polisen. Sedan januari arbetar Carola Störbäck som polisdiakon. "Jag trivs när det bränner till. Det är viktigt att kyrkan är en del i samhället", säger Carola.

När vi träffas i det provisoriska polisstationen i Eslöv har Carola Störbäck just varit med på måndagens avstämning kring vad som hänt under helgen.

– Man blir förvånad över hur mycket det är som händer. Det är många mänskliga tragedier, säger hon.

Svenska kyrkan i Eslöv har tecknat ett samarbetsavtal med polisdistrikt region Syd, Eslöv. Samarbetet är en del av pastoratets ambition att vara en god samhällsaktör. Carola Störbäck har gått kursen Kyrka-Polis i Samverkan, som innehåller färdigheter i att förstå polisens organisation, utmaningar och vardag.

Svenska kyrkan i Eslöv har visionen ”Svenska kyrkan Eslöv – en samhällsaktör att räkna med”. Carola valde att göra sin praktik vid polisen i Eslöv.

Många mänskliga tragedier
– Jag fick följa med polisen ut och se hur de jobbar in action. Det är viktigt för att förstå deras situation och för att kunna prata om det. Just att sitta i polisbilen och prata är positivt. Då blir det tydligt och konkret, säger Carola Störbäck.

Redan under praktiken fick Carola vara med vid dödsbud, trafikolyckor, snatterier, trafikkontroller och narkotikakontroller liksom ett misstänkt kidnappningsfall.

– Jag har alltid tyckt att det är spännande att vara på en annan arena än den vanliga, kyrkliga arenan. Mötet som blir, där ma nfår vara kyrka på riktigt. Det bränner till där och där få rjag vara kyrka. Det känns väldigt viktigt.

Från början är tjänsten i Eslöv tio procent, men det kan eventuellt utökas utifrån behov. Både polisen och kyrkan är förväntansfulla på samarbetet.

En samtalspart efter svåra händelser
- Jag hoppas att våra poliser ska ha enklare att få kontakt med kyrkan när de är ute på plats på jobb och har behov för en diakon. Och även efter en händelse när man kan behöva en dialog, säger Mats Odeståhl, kommunpolis i Eslöv.

- Samverkan är viktig. Jag möter ibland samma människor här som i mitt arbete i Svenska kyrkan Eslöv, berättar Carola Störbäck.

Anna-Karin Olsson

Kyrka-Polis i Samverkan

Polismyndigheten utbildar tillsammans med Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan och Stockholms katolska stift präst/pastor/diakon som är beredd att arbeta i samverkan med Polisen vid svåra händelser, meddelande av dödsbud, samtalsstöd till polisanställda och annan verksamhet.

Efter utbildningen ska deltagarna känna till polisens organisation, regelverk, arbetsmetoder och arbetsvillkor, samt förutsättningarna för medverkan i polisens arbetsuppgifter. Kursen är uppdelad i två perioder med mellanliggande praktik nära hemorten.