Omvändelse är insikt och förståelse

Nyhet Publicerad

Utbildning är mission. Att stödja konst och musik är mission. Att dela ut stipendier till ungdomar är mission. Att utbyta tankar med andra religionsutövare är mission. Att lära av varandra är mission. Lunds missionssällskaps kärna heter utbildning. Det är där de lägger krutet för sitt missionsarbete.

Lunds missionssällskap har funnits sedan 1845 och har arbetat i princip likartat under alla de 174 åren. De skickar inte längre ut missionärer till stationer i avlägsna länder, det gjordes bara de allra första åren. Istället stödjer de utbildningsinstitut och delar ut stipendier för olika sorters utbildningsinsatser. Och de ser utbildning som ett vitt begrepp.

– Betoningen hos Lunds missionssällskap ligger på god utbildning och att på så sätt värna om en god luthersk teologi. Vi ger medel till utbildningsinsatser på några platser i världen där vi har så kallade noder. Det började med Hongkong för länge sedan. Istället för att bygga upp egen mission stödjer vi annan mission som ligger i linje med våra tankar, säger Samuel Rubenson som är ordförande för Lunds missionssällskap. Han är också professor i kyrkohistoria vid Lunds universitet.

Alla har en begränsad gudsbild. Mission kan vara ett sätt att fördjupa den gudsbilden. Allt är ett uttryck för ett sökande.

Omvändelse är insikt
En stor del av verksamheten går till stipendier av olika slag. Främst går det till unga som vill studera eller arbeta ute i världen och som tänker arbeta i den världsvida kyrkan. Fondmedlen har förvaltats väl och har växt så man kan dels få en högre stipendiesumma, dels inte vara ung.

– Att möta andra religioner är utbildning. Det är viktigt att få erfarenhet – inte bara läsa böcker. Vi arbetar på att ändra folks bild av mission. Mission är omvändelse, jag tycker faktiskt det är ett bra begrepp att använda. Omvändelse innebär att få insikt i vårt beroende av Gud och insikt om en värld i nöd. Vi lever i en tid när folk mer än tidigare ser livet som meningslöst. Med starkare religiös tradition ser man mer sin plats, säger Samuel.

Allt är uttryck för sökande
– De tankarna möter vi även i andra religioner. Förr hade vi till exempel en uppfattning att islam var si eller så, en syn som inte var speciellt välgrundad. Idag ser vi mer hur mycket vi har gemensamt. Vi inser att en åsikt är ett uttryck för en begränsad del av sanningen. Alla har en begränsad gudsbild. Mission kan vara ett sätt att fördjupa den gudsbilden. Gud och människans skapelse är ett mysterium. Allt är ett uttryck för ett sökande. Sökandet bidrar till att gestalta sanningen, men är inte sanningen i sig. Genom att möta varandras traditioner vidgar man sitt synfält och då upptäcker man mer av Guds rike. Jag delar med mig av mina upptäckter av vad gudsbilden innebär och vice versa, säger Samuel Rubenson.

Mission hemmavid
Omvändelse eller mission sker förstås inte bara i andra delar av världen. Lunds missionssällskap har en så kallad nod även i Malmö som man ser som en viktig missionsplats.

Kreativitet och demokrati, två viktiga ämnen i de senaste Uppdrag Mission. Foto: Andrea Kollmann

Därtill ser man det som viktigt att missionera i hemförsamlingarna ute i stiftet. Under våren börjar prästen Per Kristiansson som stiftsadjunkt för mission och teologi. Tjänsten finansieras av Lunds stift och av Lunds missionssällskap.

– Vi ser stiftsadjunkten som en viktig kontaktperson som ska inspirera församlingarna och stärka medarbetarna i tro och kallelse och inspirera dem till att förstå hur världen förändras.

Tidskriften visar arbetet
Fem gånger om året ger de ut sin tidskrift Uppdrag mission. I senaste numret är temat kreativitet, numret före handlade om demokratifrågor. En ikonmålare åkte till Indien för att möta människor där för samtal om deras gudsbilder. I demokratinumret intervjuas en nunna som arbetar med lobbyverksamhet i demokratifrågor.

– Det handlar om att betona människovärdet och om frihet som är centralt i evangeliet. Varje människa har rätt att uttrycka Guds närvaro i världen. Det är viktigt att få uttrycka sina rättigheter, varje röst räknas. Vi ser mission som ett sätt att stärka människor i att förstå sin plats i tillvaron och se sin unika plats i skapelsen, säger Samuel Rubenson.

andrea.kollmann@svenskakyrkan.se

Lunds missionssällskap

Utbildning på plats
Lunds missionssällskap har så kallade noder på fem platser i världen med särskilda utbildningsinsatser.

Hongkong
LMS avsätter medel till stipendiefond för studenter vid Lutheran Theological Seminar.

Jerusalem
Sedan många år stöd till Svenska teologiska institutet.

Egypten
Den senaste utbildningsinsatsen. Stöd till den koptiska kyrkan.
Helsjöns folkhögskola planerar med hjälp av LMS att starta en folkhögskola i Egypten.

Malmö
Olika insatser, t ex stöd till Västra Skrävlinges församlings samarbete med moskén, Open Skåne.

Kapstaden
Har donerat medel till Desmond Tutuprofessuren samt en del till doktorandverksamheten.