Foto: Maria Lundström

Gott betyg för stiftets första kulturarvsdag i Östra Tommarp kyrka

En spännande dag med ett rikt program gick av stapeln i Gärsnäs församling den 6 september. Visningar, konstutställning och föreläsningar om allt från sägner till kyrkor som besöksmål för turister var några av ingredienserna.

Dryga 60-talet personer fanns på plats för att bli inspirerade kring hur man kan använda sig av kyrkorummet kreativt. Inbjudare var Regionala samrådsgruppen i Lunds stift, som är Svenska kyrkans och statens forum för samverkan omkring det kyrkliga kulturarvet i stiftet, i samverkan med Gärsnäs församling.

Dagen riktade sig till allmänheten, församlingar, kommuner, hembygdsföreningar, muséer och turistnäring. Fortsättning följer! En glad nyhet är att en Kulturarvsdag kommer att arrangeras även under 2020.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Missa inte intervjuer gjorda på Kulturarvsdagen! Möt stiftsantikvarie Henrik Lindblad och Per Gustavsson som föreläste om gamla kusliga folksägner: