Från akuthjälp till integrationsarbete i Trelleborg

Nyhet Publicerad

Följ med till Västra kapellet i Trelleborg. Under den stora flyktingströmmen 2015 kom drygt 100 ensamkommande varje dag. Nu handlar arbetet i Trelleborg, liksom i Svenska kyrkan i stort, mer om integration än om akuthjälp.

År 2015 låg kläderna i det lilla kapellet i stora plastsäckar. Frivilliga krafter stod och sorterade stora högar. Kläderna skickade man sedan till ett stort transitboende där sängarna stod i långa rader. Läget var akut och behoven enorma.

Lära svenska och svensk kultur
Nu är läget annorlunda i Trelleborg. Allt hänger snyggt och prydligt på galgar och kyrkans arbete har förändrats. På många sätt liknar den förändrade situationen i det lilla kapellet i Trelleborg arbetet i Svenska kyrkan i stort. Flyktingarbetet har gått från akuthjälp till att handla mer om integration. Det kan exempelvis handla om att lära ut svenska språket, svensk kultur och att hjälpa till vid myndighetskontakter.

Anna-Karin Olsson
anna-karin.olsson@svenskakyrkan.se

Se inslaget från hösten 2015 nedan.