Foto: Henrik Lindblad

Framtidsmål - alla pilgrimsvägar ska bära till Rom

Nyhet Publicerad Ändrad

Spännande saker är på gång som rör pilgrimsvägarna i Europa. Målet är binda dem samman. "För att vi ska komma vidare i utvecklingen i Sverige är det viktigt att vi även medverkar i de internationella sammanhangen", säger stiftsantikvarie Henrik Lindblad.

- Det som jag tycker är slående är att det finns så mycket forskning om pilgrimsvandring. Det bedrivs forskning framför allt i Italien, som en vetenskaplig disciplin både inom kulturhistoria och religionsvetenskap. Det märks att det helt klart är en stor och viktig fråga som engagerar som ett historiskt och nutida fenomen, konstaterar Henrik Lindblad och fortsätter:

- Det vore intressant att knyta samman dessa forskare och organisationer med det vi gör runt pilgrimsvandring i Sverige och Norden.

Henrik sitter med i en europeisk organisation, som är baserad i Italien och som får EU-stöd: Associazione Europea Romea Strata. Henrik medverkar i den vetenskapliga kommittén som expert. Anledning till att Henrik bjöds in i augusti 2019 är att organisationen har koppling till ICOMOS, International Council on Monuments and Sites, där Henrik är vice ordförande i dess internationella vetenskapliga kommitté PRERICO (Places of Religion and Ritual).

Bygga upp kUnskap och utveckla

Stiftsantikvarie Henrik Lindblad medverkar som expert i organisationen Associazione Europea Romea Strata. Foto: Maria Lundström

Syftet är att bygga upp kunskap om och utveckla de historiska pilgrimsvägarna från norra Europa till Rom. I mitten av november 2019 ägde en vetenskaplig konferens rum i just Rom. Meningen var att genom olika föredrag informera och diskutera kunskapsläget för pilgrimsvägarna som betecknas Romea Strata.

Det rör sig om tre olika pilgrimsvägar som bär till Rom; en som går från Storbritannien till Rom, en annan som utgår från norra Tyskland samt en som löper från Baltikum och Polen, den så kallat östliga leden.

SATSNING PÅ ROMEA STRATA I ÖST

Den östliga leden är minst känd och det är också den som man nu vill satsa på. Det handlar om att öka kännedomen om den och att utveckla den som en led för pilgrimer och vandrare.

På konferensen presenterade Henrik arbetet som görs i PRERICO. Dessutom berättade han om pilgrimsleder i Sverige och Norden samt lyfte Svenska kyrkan och dess kulturarv.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Läs mer om pilgrimsvägarna i Skåne och Blekinge som 2019 funnits i tio år här