Bromölla-tjej till Bukoba

Nyhet Publicerad

Alicia Brodin, så heter årets stipendiat inom ramen för programmet Ung i den världsvida kyrkan.

Alicia är 21 år gammal är glad och förväntansfull när vi ses veckan innan avresa till Bukoba, Tanzania.

Vad ser du fram emot?

- Att få dela vardagen – att upptäcka en ny kultur och hur religion påverkar andra platser på jorden.

Under utlandsvistelsen kommer Alicia att bo hos olika familjer och på en skola.

- Jag ser fram att få dela tron, vara aktiv i församlingsverksamhet med barngrupper, att få laga mat med mera. Det ska bli särskilt spännande att se vad ungdomar hittar på. Hur umgås man på fritiden?

Tillsammans med stipendiater från andra stift har Alicia gjort gedigna förberedelser. En del av dessa kurser har genomförts i Sigtuna.

- Vi har bland annat lärt oss lite Swahili och fått en bredare kunskap om Svenska kyrkans internationella arbete och sen har vi gått igenom olika scenarion som kan uppstå när det handlar om till exempel kulturkrockar – och hur man kan hantera dem.

Även om det är svårt att ta till sig all information inför resan finns det ett praktiskt tips Alicia redan använt sig av.

-          Ryggsäck istället för rullväska, det funkar mycket bättre i Bukoba!

Alicia bloggar via Bromölla pastorats hemsida och konfirmanderna kommer att följa hennes resa och har möjlighet att ställa frågor längs vägens gång. Bloggen hittar du här: https://www.svenskakyrkan.se/bromolla/nyheter/alicia-ungidenvarldsvidakyrkan

Alicia återvänder till Sverige strax innan jul och församlingar i stiftet kan redan nu boka upp henne för att höra om hennes erfarenheter i den världsvida kyrkan. Kontakta marie.korner@svenskakyrkan.se för mer information