Foto: Maria Lundström

Kyrkospelet ”Någon som du” i Lunds domkyrka

Sommarens kyrkospel 2019 är ett kollage med skiftande scener på temat förebilder. Spelet vänder och vrider på temat. Att ha förebilder, någon man ser upp till, varför behöver vi det?

Musiken är komponerad av Jens Ulvsand, för dramatiken står Liv Elf Karlén och textförfattare samt regissör är Lotten Roos.

Vem är din förebild och varför? Är du själv en förebild för någon annan? Det är något som Lotten Roos funderat mycket kring. Speciellt i samband med att Trump tog över makten i USA.

- Jag fick verkligen en känsla av hopplöshet. Hur ska det gå med allt? Kalla det en politisk depression, berättar Lotten.

Hon kände ett stort behov av att samla på och se positiva förebilder omkring sig för att inte bli helt nedsänkt varje gång Trump gjorde ett uttalande.

KNALLORANGE LÄPPSTIFT

Årets kyrkospelsensemble samlade! Jens Ulvsand, Tilde Gavelin, Lotten Roos, Gabriella Marmén, Veronica Kröll Voetmann, Josefin G Andersson, Ella Billquist och Peter Öberg. På bilden saknas Jones Alsaadi. Foto: Maria Lundström

- En av mina förebilder var min lärare i högstadiet som lyfte fram något hos mig som jag inte själv sett. Hon förstärkte mina förmågor och mitt intellekt och ifrågasatte. Hon var extremt allmänbildad, hade knallorange läppstift, var i övre medelåldern, skärpt och hade alltid en glimt i ögat. Humorn var hennes vapen. Hon såg mig och något som jag inte själv sett hos mig.

- Vi har alla någon gång stått inför en situation då vi bevittnat en orättvisa av något slag. Då något säger oss att nu, just nu borde jag säga något eller agera för att det är det enda rätta. När du tar steget och vågar det så blir du också en förebild för någon annan.

Lotten tycker att det är viktigt att vi ska vara varandras förebilder, berömma och stötta varandra.

- Se personen som sitter på stolen bredvid dig. Tänk om den personen är den förebild som du letat efter hela livet utan att veta om det? Tanken svindlar, men det är möjligt.

UNGA RÖSTER OCH LEK INFÖR GUDS ANSIKTE

I årets kyrkospel har ungdomarnas röster en central plats. Ensemblen har bidragit med egna texter kring temat förebilder men också med tankar och åsikter om nuet och framtiden.

- Att få leka i det här rummet, i domkyrkan, med musik, dans, teater och liturgi, är en fantastisk upplevelse. Liturgi är en lek inför Guds ansikte. Min förhoppning är att du som ser spelet går härifrån med en känsla av att du kan förändra och påverka din omvärld, säger Lotten avslutningsvis.

Dramat, som har nypremiär i Lunds domkyrka den 4 augusti, passar alla åldrar.

Maria Lundström

Spelperiod 2019

Nypremiär den 4 augusti klockan 15.

Övriga speltider: Den 6 augusti klockan 12, den 7 augusti klockan 12, den 8 augusti klockan 12 och 18.30, den 11 augusti klockan klockan 19, den 13 augusti klockan 12, den 14 augusti klockan 12 samt den 15 augusti klockan 12 och 18.30.

Dessutom den 20 september klockan 21, den 22 september klockan 19 och sista chansen ges den 23 september klockan 18.30.

FAKTA/NÅGON SOM DU

Liturg: Josefin G Andersson
Ensemble: Peter Öberg, Tilde Gavelin, Jones Alsaadi, Ella Billquist, Josefin G Andersson, Jens Ulvsand och Veronica Kröll Voetmann.
Dramatiker: Liv Elf Karlén
Regissör: Lotten Roos