Foto: Sven Alfredsson

75,8 miljoner till kyrkorna i Skåne och Blekinge

Nyhet Publicerad Ändrad

Lunds stift tilldelas drygt 75,8 miljoner kronor i kyrkoantikvarisk ersättning och kyrkounderhållsbidrag för 2020. Störst andel, drygt 15,3 miljoner, går till fasadrenovering på Heliga Trefaldighets kyrka i Kristianstad.

Lunds stiftsstyrelse har efter samråd med länsstyrelserna i Skåne och Blekinge fördelat den kyrkoantikvariska ersättningen (KAE) och kyrkounderhållsbidraget (KUB) till flera projekt i församlingar/pastorat och på stiftsnivå.

Den i särklass högsta delen av nästa års KAE, drygt 15,3 miljoner kronor, går till Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad. Där ska tegel- och sandstensfasaderna renoveras grundligt. Pengarna som nu tilldelas avser den första etappen av renoveringen som kommer att ta fyra år.

Näst mest pengar får Sankta Maria kyrka i Helsingborg som erhåller sammanlagt 6,3 miljoner kronor till olika renoverings- och konserveringsarbeten i kyrkan. I Blekinge delas det största bidraget, drygt 1,7 miljoner kronor, ut till Ronneby pastorat för exteriör upprustning av Kallinge kyrka. Drygt 2,2 miljoner kronor ges till stiftets gemensamma kunskapsprojekt om orglar, glasmålerier, medeltida takstolar med mera.

– Den kyrkoantikvariska ersättningen är på totalt 460 miljoner kronor som fördelas mellan Sveriges 13 stift. Denna gång fick Lunds stift nästan 65 miljoner kronor. Ersättningens storlek är helt beroende av församlingars och pastorats KAE-ansökningar. Min förhoppning är att församlingar även i framtiden aktivt söker om medel som bidrar till att det kyrkliga kulturarvet bevaras, används och utvecklas i Lunds stift, säger stiftsantikvarie Heikki Ranta.

Se bifogad lista för hela fördelningen av KAE och KUB, se pressmeddelandet.

Fakta om KAE och KUB
Den kyrkoantikvariska ersättningen (KAE) är en statlig ersättning som syftar till att vårt gemensamma kulturarv kan bevaras, användas och utvecklas. Kyrkounderhållsbidraget (KUB) är inomkyrkliga medel som kompletterar KAE.