Joas och Justice unga i världsvida kyrkan

Under några månader är två utbytesstipendiater från Tanzania i Lunds stift, vi möter dem en solig vårdag på Krafts torg.

När vi träffas i Lund har de redan varit i Sverige i några veckor, deras utbytestid inleddes med att besöka Strängnäs stift, där bodde Justice och Joas tillsammans i olika familjer på flera orter i stiftet. I Lunds stift ser boendesituationen annorlunda ut och Justice och Joas bor i två olika familjer, en i Bromölla och en i Kristianstad. De trivs med att bo i familj. Justice är gift och har ett barn hemma i Tanzania och längtan efter familjen är stor. Medan de är i Sverige besöker de församlingar och gör skolbesök.

De fascineras över skillnaderna mellan samhällena och länderna.
- Det är kallt i Sverige, när vi ses under stilla veckan har våren gjort sin ankomst till Lund och solen skiner.
-  Och det är konstigt att ni, svenskar äter så mycket potatis, säger Joas och skrattar.

Svensken blyg i början
En annan skillnad som de båda tar upp är relationen mellan svenskar. I Sverige pussas par offentligt, det skulle man aldrig göra i Tanzania, säger de båda. De pratar också engagerat kring förhållandena mellan barn och vuxna är i de båda länderna. I Tanzania visar man mer respekt för varandra, Justice är lärare och har under sin vistelse i Sverige besökt skolor. Han tycker det är skrämmande hur lite respekt eleverna visar för sina lärare i Sverige, i Tanzania hade man fått tre rapp med en stav över händerna om man hade betett sig så berättar han. Däremot är han imponerad över all teknologi som används i undervisningen och att eleverna har idrott.

De upplever att svenskar är blyga i början, men när man lärt känna dem är de mycket vänliga.

- Fler familjer och församlingar borde engagera sig i unga i världsvida kyrkan! Det är roligt och intressant att besöka andra länder och få lära känna en annan kultur, avslutar Joas och Justice med.

Joas är veterinär och har besökt några olika bondgårdar, det är stor skillnad på hur djuren är stallade och hur man resonerar kring hur djuren ska skötas. Även Joas tycker det är spännande med automatiseringen av djurskötseln, att exempelvis korna kan få sin mat utportionerad med hjälp av deras halsband och maskiner.

Tanzanias lutherska kyrka finns med i utbytesprogrammet genom det nordvästra stiftet och Karagwe stift.

Den evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania har fler än fem miljoner medlemmar och är en av världens största lutherska kyrkor. Den växer hela tiden. Kyrkan är ständigt närvarande i samhället genom allt från kyrkor till biltvättar, och lever sida vid sida med en mängd andra kristna och muslimska samfund.

Svenska kyrkans relation till ELCT går långt tillbaka i tiden. Ung i den världsvida kyrkan har sedan i början av 2000-talet samverkat med ELCT’s nordvästra stift vid Victoriasjöns västra strand. 2019 är första året som det finns möjlighet att åka på utbyte till Karagwe stift. Under utbytet får du som deltagare dela församlings- och byliv i någon av de många församlingar och byar som utgör stiften.

Ung i den världsvida kyrkan har sedan i början av 2000-talet samverkat med ELCT’s nordvästra stift vid Victoriasjöns västra strand. Där får du som deltagare dela församlings- och bylivet i någon av de många församlingar och byar som utgör stiftet.

Stipendier för unga vuxna som vill åka ut

Lunds stift hjälper unga vuxna mellan 18-30 år som vill resa ut i världen för att lära känna en systerkyrka och få inblick i kultur, församlingsliv och levnadssätt. Stiftet arbetar med Svenska kyrkans utbytesprogram "Ung i den världsvida kyrkan", ett volontärprogram i Tanzania och med Lunds missionssällskaps resestipendier.