Foto: Richard Walter

Restaurering av gravstenar

Tycker du att det har försvunnit gravstenar, eller har du sett de svarta boxarna på våra kyrkogårdar och undrat vad de är?

Just nu pågår renovering och rengöring av gamla (återlämnade) K-märkta gravstenar i samarbete med Stucco Maestro som är specialicerade på restaurering och konservering av bl.a. kulturminnen.

Kyrkogårdarna i Lunds pastorat har ett stort antal kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar, varav många är i akut behov av konserveringsåtgärder. Det har därför genomförts en omfattande inventering och utifrån det har en åtgärdsplan tagit fram. Denna har nu påbörjats på flera håll i pastoratet. Det innebär att en del gravstenar plockas bort från sin plats och transporteras varsamt till Stucco Maestros verkstad för att kunna genomgå rengöring och restaurering. Så snart arbetet är klart kommer gravstenen att återplaceras på sin plats.

Förutom vård & underhåll har även en skyddslösning med gravstensboxar tagits fram för att skydda speciellt utvalda gravstenar mot väta, UV-ljus och algpåväxt. Dessa svarta boxar kommer bara att användas under vintersäsongen när vädrets påverkan på stenarna är som värst.

Skyddslåda för gravsten, Stucco Maestro Foto: Richard Walter