Med anledning av Coronaviruset

Svenska kyrkan i Lund följer utvecklingen och anpassar sin verksamhet efter myndigheternas rekommendationer

Information från Lunds pastorat med anledning av coronaviruset

Lunds pastorat får frågor om hur gudstjänster, konserter och annan verksamhet påverkas av den höga risken för spridning av coronaviruset, som ger sjukdomen covid-19. Så långt det är möjligt fortsätter Lunds pastorats församlingar och verksamheter att hålla öppet. Samtidigt följer vi noga Folkhälsomyndighetens anvisningar och anpassar verksamheten efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset.

Planerade arrangemang med fler än 8 deltagare kommer att ställas in (tom 22/12) med hänvisning till regeringens beslut. Även andra arrangemang och aktiviteter kan komma att påverkas. För begravningar gäller från 24 november max 20 deltagare.

Krisberedskapsgruppen i LUNDS pastorat

Krisberedskapsgruppen i Lunds pastorat sammankallades av domprosten under förmiddagen torsdagen den 12 mars och de kommer att mötas regelbundet under 2020-2021 så länge det behövs.

DU SOM BESÖKER EN AV VÅRA VERKSAMHETER

Vi är alla på något sätt påverkade av spridningen av covid-19 i samhället. Detta innebär att vi alla behöver vidta ett antal försiktighetsåtgärder och agera på ett sätt som vi vanligtvis inte skulle ha behövt. Det finns därför några saker du som besökare kan tänka på för att undvika att sprida smitta.

• Som alltid i influensatider är rekommendationen att vara noga med handhygienen. Besökare till gudstjänster, dop, vigslar och begravningar uppmanas att undvika att hälsa genom att ta i hand. Läs mer om hur du kan skydda dig själv och andra här (extern länk)

• I entréerna till våra kapell på Norra kyrkogården finns handsprit tillgängligt för de som önskar nyttja detta i samband med begravningakter.

• Det kan vara klokt att inte sitta så nära varandra i bänkraderna som man vanligtvis gör. Håll 2 meters avstånd till personer intill dig om det är möjligt.

• Måste du nysa eller hosta, gör det i armvecket. Är du förkyld ska du stanna hemma.

• Smitta sprids genom slemhinnor i ögon, näsa och mun. En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ögon, näsa och mun. På begravningar gråts ofta många tårar, se därför till att ha näsdukar att använda dig av så att du i möjligaste mån inte rör direkt med fingrarna vid näsa och ögon.

TACK!

Eftersom detta är en ny sorts influensavirus saknar vi den immunitet som i vanliga fall skyddar oss mer. Vissa grupper är särskilt utsatta, till exempel de som är äldre och de med andra sjukdomar i grunden.

Tack för att du gör det du kan för att undvika att vi utsätter varandra för smitta!