Stöttning av gravsten
Foto: Kjell Matsson

Besiktning av gravstenar

Arbetet med gravstenssäkerheten fortsätter.

Bakgrund

Efter den tragiska olyckan i Bollebygd i oktober 2011 där en 8-årig flicka omkom efter att ha fått en vältande gravsten över sig, kom 2012 nya regler för gravstenssäkerhet.

Delat ansvar

Ansvaret för säkerheten på kyrkogården är delat; kyrkoförvaltningen har ett ansvar för arbetsmiljö och säkerhet för alla som arbetar eller vistas på kyrkogården. Gravrättsinnehava­ren ansvarar för gravplatsen och gravstenen och bekostar en återmontering av gravstenen om det blir nödvändigt. Återlämnade gravstenar har däremot kyrkoförvaltningen fullt ansvar för.

Gravstenssäkerhet i lund

2013 påbörjades kontrollerna på Norra kyrkogården och sedan dess har samtliga kyrkogårdar i Lunds Pastorat kontrollerats.

Stöttning av gravsten
Stöttning av gravsten Foto: Kjell Matsson

Arbetet med dessa kontroller är löpande och alla gravstenar ska kontrolleras minst vart 5:e år. Under 2016 samt 2019 gjorde vi om kontrollerna. Även de stenar som kontrollerades för några år sedan besiktigades igen. De stenar som inte klarar våra säkerhetskontroller läggs ned eller säkras med stöttor.

Redan nedlagd/stöttad sten?

Vet du med dig att du har en gravsten som redan nu är nedlagd eller säkrad med stöttor sedan förra kontrollen? Då önskar vi att stenen åtgärdas så snart det är möjligt.

Säkerhet

Det är viktigt att en gravsten står stabilt och inte riskerar att välta. En gravsten ska bland annat klara 35 kg dragkraft och lutningen får inte vara för stor. Stenar som är 30-150 cm höga ska ha minst två dubbar. Om stenen är en säkerhetsrisk så är det aktuellt att dubba om gravstenen så att den står stabilt och säkert.

Dubbning

Dubbning innebär att man borrar två hål i undersidan av en stående gravsten och sätter dit rostfria metalldubbar mellan fundamentet och stenen. Det är dessa dubbar som håller ihop stenen med fundamentet. Dubbarna som används idag är både längre, kraftigare och av bättre kvalitet än de dubbar som användes förr i tiden.

De gravstenar som kan utgöra en säkerhetsrisk är främst gamla gravstenar som står på synlig sockel och som har små dubbar, eller gravstenar som helt saknar dubbar.

Besiktning

Gravstenar som besiktigades under 2016 samt 2019 är de som är 30-150 cm höga. Om en gravsten bedöms som osäker så läggs den ned alternativt säkras med stöttor. Gravrättsinnehavare med gravstenar som inte klarar säkerhetskontrollen kontaktas per brev. I besiktningsarbetet utgår vi från Centrala Gravvårdskommitténs Instruktioner för gravstenssäkerhetsamt Gravstenssäkerhet 2015som handlar om de nya regler som kom 2012 (rev. 2015) gällande gravstenssäkerhet.

Vad händer i samband med säkerhetskontrollerna?

1. Gravstenen besiktigas i enlighet med Centrala Gravvårdskommitténs regler. Om stenen underkänns så stöttas eller läggs den ner beroende på vad som passar bäst på respektive gravplats, samt beroende på anledningen till varför gravstenen underkänts.
  2. Gravrättsinnehavaren kontaktas via brev om att stenen har underkänts vid besiktning och att den är tillfälligt säkrad. Vi uppmanar till att stenen ska åtgärdas så snart som möjligt. En lista på närliggande stenhuggerier bifogas brevet.
  3. Gravrättsinnehavaren kontaktar en stenhuggerifirma för åtgärd. När stenen är åtgärdad ska stenhuggaren eller gravrättsinnehavaren meddela detta till oss. Detta går att göra via via mail, brev eller eget formulär. Vi håller även på att ta fram ett webb-formulär för enklare rapportering om gravstensåtgärd. Vi informerar även om att återkontroll kommer att göras efter 1 år.
  4. Om stenen inte har åtgärdats vid återkontrollen efter 1 år skickas ett påminnelsebrev ut till gravrättsinnehavaren om att stenen skall åtgärdas inom 6 månader.
  5. Om stenen trots påminnelse inte har åtgärdats inom 6 månader kommer stenen att läggas ner (om den är stöttad) och gravrättsinnehavaren riskerar att graven återtas av kyrkogårdsutskottet på grund av vanvård.

Välkommen att besöka Kyrkogårdsavdelningen - Lunds kyrkogårdar!

Besöksadress: Kävlingevägen 40, 222 40 Lund
Postadress: Lunds kyrkogårdar, Box 1096, 221 04 Lund

Kundtjänst:
046-71 87 20 eller lpkyrkogard@svenskakyrkan.se

Telefontid alla vardagar kl. 10.00-12.00 samt 13.00-15.00.
Övrig tid hänvisar vi till Lunds Pastorats växel: 046-71 87 00

Expeditionens öppettider:
Måndag: Stängt
Tisdag, Onsdag, Torsdag: kl. 10.00-15.00
Fredag: kl. 10.00-12.00

Lunchstängt alla vardagar mellan 12.00-13.00.

Klicka här för att läsa mer om våra öppettider och hämtning av urnor