"Vi blir lyckligare när vi ger oss tid att reflektera" – text ur Hallå Hisingen

Nyhet Publicerad Ändrad

Lundby församlings kyrkoherde Kristian Lillö delar med sig av sina tankar om bland annat vårt behov av reflektion. Texten har tidigare publicerats i Hallå Hisingen.

Att vara ”vän med livet” och ta sig tid till reflektion – det är saker som Kristian Lillö gärna betonar.

Kristian Lillö är prästen och kyrkoherden som kom till Lundby församling från Skåne för drygt fyra år sedan.

– Det öppnades en dörr och jag gick med stor  glädje in genom den. Det var självklart för mig att tacka ja till uppdraget. Både andra och jag själv upplevde starkt att jag på olika sätt genom åren hade blivit förberedd för just denna uppgift.

Det är som en mer erfaren, öppnare och lyckligare person som Kristian Lillö snart återvänder till Skåne för att bli kyrkoherde i Helsingborgs pastorat. Han lyfter fram mångfalden i Lundby och på Hisingen som orsaken till att åren här gjort honom öppnare:

– Då menar jag såväl den åsiktsmässiga mångfalden som den kulturella, den etniska, den religiösa och den musikaliska.

Kristian Lillö betonar vikten av att ”vara vän med livet”, ett citat som han bär med sig. För honom handlar det bland annat om att vara uppmärksam på vad som väcker engagemang och hängivenhet:

– När vi möter ett sammanhang där vi känner hängivenhet och anar att vi kan växa, så gäller det att ta tag i det ögonblicket.

För honom själv utgjorde beslutet att tacka ja till uppdraget som kyrkoherde i Lundby församling ett sådant tillfälle. Men det kan likaväl handla om en vardaglig situation:

– En person kanske sitter i kyrkan och hör körsången, och tänker: ”Jag skulle också vilja sjunga i kör.” Och så gör hen det – anmäler sig och börjar delta. Det behöver inte vara krångligare än så!

En annan sak som Kristian Lillö lyfter fram är behovet av reflektion. Många av oss har långa att-göra-listor och han menar att reflektion kan hjälpa oss att se hur de olika punkterna på listan hänger ihop. Detta kan i sin tur – när det vill sig riktigt väl – göra att vi ser vilken punkt som behöver åtgärdas för att resten ska lösa sig automatiskt.

Reflektion kan också få oss att se saker ur ett annat perspektiv:

– Många gånger i livet är det så att ett nytt perspektiv gör att livet öppnar upp sig, säger Kristian Lillö.

– Det händer någonting när vi ger oss tid att reflektera. Vi blir lyckligare.

TEXT: Lina Wingqvist