Nu är Lundby församling en självständig enhet

Den 1 januari 2018 blev Lundby församling en självständig enhet. Församlingen har nu ett betydligt större eget ansvar än tidigare, främst när det gäller ekonomi, fastighet och HR. Förändringen är i första hand organisatorisk – du som går i kyrkan eller deltar i en verksamhet, kommer antagligen inte att märka någon skillnad.

I över ett sekel – från 1883 och fram till 31 december 2017 – ingick församlingarna i Göteborg i en kyrklig samfällighet med gemensam ekonomi och administration. Vid årsskiftet upplöstes samfälligheten och den 1 januari 2018 bildade Göteborgs församlingar istället nio nya, självständiga enheter samt en gemensam begravningssamfällighet.

Mycket arbete har givetvis genomförts för att förbereda förändringen, men det var först den 1 januari i år som förändringen formellt ägde rum. Eftersom den främst är organisatorisk, kommer kyrkobesökare och deltagare i församlingens verksamheter antagligen inte att märka av den.

Lundby församling – samma geografiska gränser som förut

Lundby församling är en av de nya, självständiga enheter som bildats. Eftersom församlingen redan före årsskiftet var relativt stor (i och med sammanläggningen av flera församlingar för ett antal år sedan), är de geografiska gränserna desamma som tidigare.

Förändringen handlar alltså för Lundby församlings del om att församlingen nu är en egen, självständig enhet med fullt eget ansvar för ekonomi, fastighet och HR*. Samma sak gäller för Torslanda-Björlanda församling och Askims församling.

Nio enheter – tre församlingar och sex pastorat

De nio nya, självständiga enheterna utgörs av tre församlingar och sex så kallade pastorat. Ett pastorat består av flera församlingar och för de sex nya enheter som utgör pastorat, är förändringen större. Vid sidan av självständigheten och det större ansvaret för ekonomi, fastighet och HR, innebär förändringen nya samarbeten mellan olika församlingar.

de nya enheterna

• Askims församling
  • Lundby församling
  • Torslanda-Björlanda församling
  • Backa pastorat (församlingarna Backa och Tuve-Säve)
  • Carl Johans pastorat (församlingarna Carl Johan, Högsbo, Masthugg och Oscar Fredrik)
  • Domkyrkopastoratet (församlingarna Domkyrko,  Vasa, Johanneberg, Haga, Annedal och Tyska Christinae)
  • Nylöse pastorat (församlingarna Angered, Bergsjön, Kortedala och Nylöse)
  • Västra Frölunda pastorat (församlingarna, Näset, Styrsö, Tynnered, Västra Frölunda och Älvsborg)
  • Örgryte pastorat (församlingarna Björkekärr, Härlanda, Sankt Pauli och Örgryte)

Varför genomfördes förändringen?

Bakgrunden till förändringen är att organisationsformen samfällighet inte längre används för pastorala enheter inom Svenska kyrkan. Göteborgs kyrkliga samfällighet var den sista samfälligheten av detta slag att upplösas.

Begravningssamfälligheten

Den gemensamma begravningssamfälligheten kallas Kyrkogårdsförvaltningen och ansvarar för begravningsverksamheten – dock inte för själva begravningsceremonin – och kyrkogårdarna i Göteborg. Mer information finns på Kyrkogårdsförvaltningens hemsida.

* HR står för Human Resources. Det handlar om människorna i en organisation. HR är ungefär samma sak som personalfrågor.

Den 1 januari 2018 upplöstes den kyrkliga samfälligheten i Göteborg och nio nya, självständiga enheter bildades varav tre församlingar och sex pastorat (som i sin tur består av två eller fler församlingar): Lundby församling, Askims församling och Torslanda-Björlanda församling samt pastoraten Backa pastorat, Carl Johans pastorat, Domkyrkopastoratet, Nylöse pastorat, Västra Frölunda pastorat och Örgryte pastorat.