”Lundbytiden är de bästa åren i mitt yrkesliv hittills”

Nyhet Publicerad Ändrad

Efter drygt fyra år som kyrkoherde i Lundby församling går Kristian Lillö på påskdagen, den 1 april 2018, vidare till samma uppdrag i Helsingborgs pastorat. Rekrytering av en ny kyrkoherde till Lundby församling pågår och tills vidare är Susanne Rikner, distriktschef i Brämaregården, vikarierande kyrkoherde.

Kristian Lillö hade varit kyrkoherde i Genarps församling i Skåne i tjugo år, med tillfälliga avbrott bland annat för att arbeta i Liverpool under en period, när han fick möjlighet att bli kyrkoherde i Lundby församling.

– Det öppnades en dörr och jag gick med stor glädje in genom den. Det var självklart för mig att tacka ja till uppdraget. Både andra och jag själv upplevde starkt att jag på olika sätt genom åren hade blivit förberedd för just denna uppgift.

Blev det som du förväntade dig?
– Ja, och till och med bättre.

Hur har åren som kyrkoherde i Lundby församling varit?
– Lundbytiden är de bästa åren i mitt yrkesliv hittills, och då har jag ändå haft underbara arbetsplatser både i Sverige och utomlands tidigare.

På vilket sätt har tiden här förändrat dig?

– Det kan sammanfattas i tre ord: öppnare, lyckligare och mer erfaren.

Öppnare – hur kommer det sig?
– Jag tror att det är mångfalden som finns i Lundby församling och på Hisingen som har gjort mig öppnare. Då menar jag såväl den åsiktsmässiga mångfalden som den kulturella, den etniska, den religiösa och den musikaliska.

Varför är det viktigt att Svenska kyrkan och Lundby församling finns på Hisingen?
– För att här finns människor.

Hur skulle du beskriva vad församlingens verksamheter har för betydelse för människor som bor, arbetar och vistas här?
– Verksamheterna som församlingen driver är platser för relationer snarare än ytor för aktiviteter. Därför vill jag beskriva församlingens liv som ett stort nätverk av tro, hopp och kärlek – och jag blir så glad när jag ser att församlingen just får den här betydelsen för alla möjliga människor, också för människor som aldrig trodde att de skulle känna så.

Vad betyder den här texten, som är central i Lundby församling, för dig? ”Din historia. Dina drömmar. Till Lundby församling skall du få komma som den du är. Svenska kyrkan vill vara en mötesplats för många, för i mötet med andra förändras vi. Gud blir större och våra liv blir rikare. Tillsammans är vi mycket mer!”

– Den här texten är för mig visionär och samtidigt en överenskommelse om vad som gäller i Lundby. Den är både vacker och förpliktigande.

– ”Alla hör hemma!” är också ett uttryck som jag bär med mig. Jag tycker det är en bra sammanfattning av Lundby församlings identitet – ”Alla hör hemma”.

– Den som kommer in i församlingens sammanhang, får också uppgiften att bidra till den atmosfären, att alla hör hemma här. Det får aldrig bli en klubb eller en VIP-korridor – församlingen är allas och här i Lundby församling skiljer ingen mellan olika grader av engagemang. Här är det ideella medarbetarskapet en del av församlingens identitet.

Vad har varit svårast under de här drygt fyra åren?
– Svårast är självklart att göra de rätta prioriteringarna. Att prioritera rätt utifrån behov, krav, önskemål och många människors längtan efter mening och goda sammanhang, är inget som löser sig av sig självt. Det är viktigt att stanna upp, att reflektera – för att kunna göra rätt prioriteringar och för att få perspektiv på prioriteringarna, innan de görs. Exempelvis kan det vara något som är relativt enkelt att göra, som löser en massa andra saker. Ibland bryter vi upp dörren fastän nyckeln ligger under mattan!

Vad har du för idéer och grundstenar i ditt ledarskap?
– Andligt ledarskap: Guds ära, människan som Guds avbild, förbönen, att gå Kristi väg. Chefskapets ledarskap: Målstyrt, coachande och systemiskt ledarskap som utgår från det goda ömsesidiga förhållandet mellan människan och organisationen.

Vad tycker du själv utmärker en bra chef?

– Att vara vän med livet och räkna med sin egen och andras otillräcklighet.

”Vän med livet”, vad betyder det?

– När du öppnar dig för verkligheten och tycker om verkligheten, när du har förväntningar på människor och längtar efter möten med människor, så blir du liksom vän med livet och då befrias det mesta du är med om, så att det blir bra. Det finns alltid en risk att vi har garden för högt upp eller att vi håller igen vår fantasi eller kreativitet, på grund av saker vi varit med om. Det finns en befrielse i att inte lägga en massa filter mellan verkligheten och oss själva. När vi är spontana så är vi sanna. Det är då vi öppet säger vad vi tänker och vad vi vill. Det är också då vi skapar relationer bäst.

Och vad tycker du utmärker ett gott medarbetarskap?

– Att vara snäll mot sig själv och andra, och att alltid bidra till helheten.

”Snäll mot sig själv”, vad betyder det?
– Att vara snäll mot sig själv handlar om att inte döma sig själv eller ställa för hårda krav på sig själv. Utan istället vara snäll mot sig själv, precis som vi är mot dem vi älskar när något gått dem emot. Ha en tröstande attityd mot sig själv i vardagen.

Vad tar du med dig från din tid i Lundby församling? Vad kommer du att sakna?
– Jag tar med mig en massa glädje och värme. Jag kommer att sakna människor.

Har vi glömt att ställa någon fråga?
– Favoritfärg! Grönt – växandets, hoppets och diakonins färg.

Vad vill du passa på att säga till hela församlingen?
– Alla hör hemma!

Lycka till och Guds välsignelse i ditt nya uppdrag i Helsingborg!
– Tack!

Kristians blogg

Du kan fortsätta följa Kristian på Prosten Lillös blogg.