Lundby församling satsar på utbildning i hbtq-frågor

Lundby församling vill arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Som ett led i detta har församlingen genomgått processmodell Regnbågsnyckeln och kommer därför att tilldelas märkningen Regnbågsnyckeln.

Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning som visar att både medarbetare och förtroendevalda har genomgått en process för att bli en mer inkluderande kyrka. Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion vilket leder fram till att församlingen efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner får ta emot märkningen Regnbågsnyckeln.

Processmodell Regnbågsnyckeln

Regnbågsnyckeln ägs av Riksförbundet EKHO och Studieförbundet Sensus. Läs mer om EKHO och Regnbågsnyckeln här (extern länk).

Manifestation Stärka Banden mellan kyrka och moské, 2015.

Om församlingen

Lundby församling ligger på Hisingen i Göteborg och är en del av Kristi världsvida kyrka. Församlingen är en gemenskap som delar evangeliet i tro och liv, i en av Sveriges snabbast växande storstadsmiljöer.