Foto: Lina Wingqvist

DÅM i Lundby 20-22 april

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkans ungas distriktsårsmöte hålls denna gång i Lundby församling. Då kommer sextio ungdomar från hela Göteborgs stift till Lundby för att fatta viktiga beslut.

Organisationen Svenska kyrkans unga är indelad i distrikt som motsvarar de tretton stiften. En gång om året arrangeras DÅM, distriktsårsmötet, där beslut fattas om till exempel styrelse och budget.

I år äger detta viktiga möte rum i Lundby församling. Deltagarna kommer att bo i församlingshemmet intill Lundby gamla kyrka medan själva mötet hålls i Lundby nya kyrka.

SKULF – Svenska kyrkans unga i Lundby församling – är en av de största lokalavdelningarna i Svenska kyrkans unga i Göteborgs stift. Nora Eriksson, ordförande, är ett av tre ombud från SKULF som deltar i årsmötet:

- Jag hoppas på att lära känna nya personer och på att vi bestämmer bra saker under mötet som hjälper oss i framtiden, säger hon.

Utöver själva årsmötet blir det under helgen bland annat gudstjänster, andakter och workshops. Vid ungdomsmässan på fredagskvällen närvarar biskop Susanne och på lördagen ordnas en fest för att fira att Svenska kyrkans unga fyller 25 år.

Nora Eriksson berättar hur det kom sig att hon engagerade sig i Svenska kyrkans unga:

- Det började med att en kompis tyckte det var roligt att konfirmeras, sedan började jag också i konfirmation och där fick jag nya vänner, som stannade kvar inom kyrkan. Sedan stannade jag kvar för att jag tyckte det var roligt.

Följ årsmötet genom Svenska kyrkans ungas Instagram-konto.

Mer information om Svenska kyrkans unga i Göteborgs stift.