En person lämnar över röstkort och valsedlar till en annan person.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Kyrkovalet 2021- Preliminärt valresultat

Här hittar du det preliminära valresultatet från kyrkovalet 2021.

Preliminärt valresultat i Kyrkovalet 2021

Söndagen den 19 september var det valdag i Svenska kyrkan. Då hade röstningen pågått i två veckor, med förtidsröstning som började den 6 september.

När vallokalerna stänger görs en preliminära sammanräkning i vallokalerna. Förtidsröster som har kommit till vallokalen kontrolleras löpande under valdagen. Dessa ingår i den preliminära sammanräkningen som görs på valnatten.

Sammanräkningen är offentlig och ska genomföras utan avbrott till dess att alla röster räknats och resultatet rapporterats in. Samtliga valkretsar lämnar sedan in rösterna till den lokala valnämnden.

Dagen därpå lämnas allt valmaterial för den slutliga sammanräkningen som sker på stiftskansliet.

Preliminär rösträkning

Redan på valnatten kan du följa rösträkningen. Resultatet publiceras löpande på Svenska kyrkans webbplats.

Slutgiltigt resultat

Det slutliga valresultatet beräknas vara klart 3–4 veckor efter valet.

Det här händer efter kyrkovalet

Rösträkning

Det här händer efter kyrkovalet

På valdagen stänger vallokalerna kl. 20.00, samtidigt avslutas röstningen i alla de förtidsröstningslokaler som haft öppet under valdagen.