Bredvid stigen i skogen sitter en pinne med markeringen för pilgrimsled.
Foto: Torsten Bundsen /Ikon

Pilgrim

En pilgrim är en människa som är på väg. En pilgrimsvandring går alltid till en helig plats, ofta till en kyrka.

I Lund arrangeras varje år ett flertal pilgrimsvandringar. Vi går i grupp, ibland under tystnad en del av vägen, och sträckorna kan variera mellan ett par timmar och flera dagar.

Pilgrimens sju nyckelord är enkelhet, långsamhet, andlighet, delande, bekymmerslöshet, frihet och tystnad. Varje pilgrimsvandring präglas av ett eller flera av nyckelorden.

I den kristna traditionen sökte man sig till platser som varit avgörande i Jesu liv, och kyrkor byggdes på födelseplatsen i Betlehem och på gravplatsen i Jerusalem. På medeltiden ökade pilgrimsvandrandet i Europa. Man färdades till Jerusalem men också till Petrus och Paulus gravar i Rom och andra ställen. I Norden var den helige Olofs och den heliga Birgittas gravar i Nidaros och Vadstena viktiga, men också ett kyrkligt centrum som Lund samlade många pilgrimer. Förutom de stora vallfartsmålen fanns också många lokala pilgrimsmål. Den viktigaste vandringen är dock den som leder inåt i oss själva, in mot den heligaste av alla platser - mötesplatsen med Gud.

Välkommen till pilgrimscentrum Liberiet vid Domkyrkan.
Öppettider:
Onsdagar och fredagar kl. 9.00 pilgrimsbön med bibelsamtal
Onsdagar öppet kl. 10-12.

Här kan du läsa mer om Pilgrimsvägen.