Foto: Johannes Frandsen IKON

Allhelgonahelgen 2020

Under allhelgonahelgen minns vi på ett särskilt sätt våra döda. Vi smyckar deras gravar med blommor och tänder ljus som lyser upp i mörkret mellan lördag och söndag.

Allhelgona är den helg på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla.

Norra kyrkogården i Lund kommer att ha öppet till kl 21 på fredagen den 30 oktober och mellan klockan 07-21 under lördagen 31 oktober. Tänk på att hålla avstånd till varandra och att undvika trängsel.

I år blir det ingen möjlighet till ljuständning i S:t Olofs kapell utan ljuständningen sker istället enbart utomhus.

Det kommer att hållas minnesgudstjänsterna i S:t Olofs kapell klockan 15.00 och klockan 16.00 lördagen den 31 oktober.

Förutom detta finns Svenska kyrkan närvarande i alla församlingarna under helgen med musik, samtal och gudstjänst. Följ församlingarna på sociala medier för mer information om helgens aktiviteter eller titta in på deras respektive hemsidor.

Edit: Tidigare tänkt servering av kaffe och Festis är inställd.

Nedan ser du ett urval av det som sker i församlingarna i helgen.

Lunds Allhelgonaförsamling

Lördag 31 oktober kl.10.00
Högmässa
Kristina Nielsen-Jerneck, präst, Johan-Magnus Sjöberg, organist.

Söndag 1 november kl. 17.00
Minneskonsert
Peter Sjunnesson, solist, Kammarensemble, Johan-Magnus Sjöberg, organist & dirigent, Kristina Nielsen-Jerneck, präst.

Lunds östra stadsförsamling

Lördag 31 oktober 10.00
Maria Magdalena kyrka - Gudstjänst på Alla helgons dag

Lördag 31 oktober 15.00-17.00
Sankt Hans kyrka - Öppen kyrka med stilla musik i Allhelgonatid

Söndag 1 november 10.00
Samarbetskyrkan Sankt Knut, Gudstjänst med barnkyrka
Sankt Hans kyrka, Gudstjänst

Norra Nöbbelöv – Torns församling

Fredag 30 oktober
Vallkärra kyrka 18:00 - Musik inför Allhelgona.
Präst Jonas Fredholm, musik Hanna Forsblad.

Lördag 31 oktober 12.00-16.00
Kaffe och samtal på kyrkogårdarna i Norra Nöbbelöv, Vallkärra, Stångby, V Hoby, Igelösa, Odarslöv (konstverket i Odarslöv är också igång för öppen visning), Håstad och Fredentorp.

Lördag 31 oktober 18.00
Vallkärra kyrka - ”Vi minns” gudstjänst där vi stannar upp inför livet och döden. Vi minns och vi delar. Präst: Anna Svensson Melin, Cecilia Cardona Castro. Ensemble Viskande spelar musik.

Söndag 1 november 16.00
Norra Nöbbelövs kyrka
”Vi minns”  gudstjänst där vi stannar upp inför livet och döden. Vi minns och vi delar. Präst Anna Svensson Melin och Agneta Carlberg. Sång och violin: Karin Werger. Orgel: Gertrud Wendel.

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer. Sorg kan inte botas, men genom att dela den kan sorgen göras mer uthärdlig. Läs mer här!