Foto: Pressbild Sveriges kristna råd

Varannan ung kristen upplever sig kränkt för sin tro

Nyhet Publicerad Ändrad

Idag presenterades rapporten Unga troende i samhället. Resultatet; varannan ungdom upplever sig kränkt för sin tros skull och att det i vissa fall är lärare som kränker. Det gör att många unga troende döljer sin tro. - Barn och unga ska få vara den de är - oavsett tro, säger Jon Falk, stiftspedagog i Luleå stift.

- Under min gymnasietid levde jag ett dubbelliv, säger Svenska kyrkans pedagog Joakim Winbom till TV 4 i intervjun i Nyhetsmorgon.

Julia Jonasson, 20 år, berättar för Kyrkans tidning:

- Jag var alltid tvungen att försvara mig. Hela tiden kände jag mig ifrågasatt. Jag visste ju vad jag trodde och kände, men det var jobbigt att alltid behöva gå i försvarställning.

– Fördomsfulla kommentarer som: du är ju sån och sån för att du är kristen, du går väl i kyrkan varenda söndag eller man kan väl inte tro på en gubbe uppe på ett moln heller, var vanliga. Till slut blev jag tyst. Jag ville inte höra allt det där.

- Barn och unga ska få vara den de är - oavsett tro, säger Luleå stifts stiftspedagog Jon Falk.

- Vår rapport visar på en problematisk situation för troende ungdomar, särskilt när det är läraren som kränker. Rapporten är ännu ett tecken på att religionsfriheten i Sverige inte är så självklar som vi gärna vill tro, säger ärkebiskop Antje Jackelén, Svenska kyrkan.

393 kristna ungdomar från olika kyrkotraditioner deltog i undersökningen Unga troende i samhället. Huvudfrågan var om de blivit utsatta för kränkningar med anledning av sin tro. Av de svarande anger varannan ung person att de upplevt sådana kränkningar. Var fjärde upplever sig kränkt av sin lärare och dessa anger att kränkningarna är vanligast i samband med skolans naturvetenskapliga ämnen och inom religionskunskapen.

- Det här är något vi ska prata mer om, säger Luleå stifts stiftspedagog Jon Falk, som i helgen möter många unga när man samlas till Biskopens Buckla i Lycksele.

- Hur kan vi stötta ungdomar på det lokala planet, och även jobba med de anställda, är något vi behöver diskutera, fortsätter Jon Falk.

- Mycket handlar om att barn och unga ska få vara stolta över att få vara just den de är och att vara kristen kan vara en del av deras identitet, deras egna jag.

- Ingen har rätt att kränka dig oavsett tro. Vi ska också ge dem redskap för att kunna möta motsättningar.

Här hittar du hela rapporten.

Här ser du TV4:as inslag med ärkebiskop Antje Jackelén och ungdomspedagog Joakim Winbom.