Uppskattad orgelspelarkurs

Luleå stifts orgelspelarkurs har precis avslutats efter fem dagar på Musikhögskolan i Piteå. Många återkommer genom åren och flera har sedan sökt kyrkomusikerutbildningar.

I mitten av augusti genomfördes Luleå stifts orgelspelarkurs på Musikhögskolan i Piteå. Under fem dagar har de tolv deltagarna spelat, sjungit, skrattat och svettats vid orglarna, tillsammans med lärarna Maria Axell, Nina Sandell och Anette Jernelöf.

Deltagarna har övat både liturgisk musik, mässmusik och orgelstycken, på den nivå de själva är. De har också fått lektioner i sång, kör, musikteori och musikhistoria.

– Kursen vill rusta de som hjälper till att spela i sina församlingar. Flera deltagare har under åren sökt sig vidare till kantors- och organistutbildning. Många återkommer flera år för att bygga på sina kunskaper och få mer repertoar, berättar Carolina Söderberg, stiftsmusiker.

Musik

I Svenska kyrkan har musiken en betydande roll, både i gudstjänsten och genom det musikaliska arbete som församlingarna driver.

Yrken och utbildningar

Funderar du på att studera till tjänst i Svenska kyrkan i Luleå stift? Välkommen att höra av dig!