Två nya präster vigdes i Luleå domkyrka

Lördagen den 16 januari hölls prästvigning i Luleå domkyrka. Vi är glada att få välkomna Elena Veräjä och Marcus Sandberg som präster i Luleå stift.

- Det känns otroligt roligt att få viga Marcus och Elena till präster just nu när så mycket annat är i pausläge. Pandemin sätter begränsningar på hur vi får samlas, men som kyrka hittar vi nya vägar. säger biskop Åsa Nyström.

- Prästvigningen blev speciell utifrån att vi är så få som får samlas i  domkyrkan. Vi som var där satt tillsammans kring altarringen. Jag tror att det gav ett stort fokus och närvaro. Gud var där med oss.

Vid vigningen som började kl 18 medverkade, förutom Luleå stifts biskop Åsa Nyström, Hans Johansson, kyrkoherde i Boden och kontraktsprost i Luleå kontrakt, Pär Parbring, stiftsadjunkt rekrytering, Henrik Näslund, regional missionledare för EFS Norrbotten, Gotthard Nilsson, kyrkoherde i Jokkmokks församling och Markus Wargh, domkyrkoorganist.

- Elena och Marcus kommer att fylla viktiga platser i församlingarna, så det känns väldigt bra att veta att de nu kommer ut i tjänst, säger Pär Parbring, som följt de två nya prästerna längs studierna.

-  Våra prästkandidater har fått kämpa med stor osäkerhet kring många moment i sina studier. Det gör det lite extra stort att få se dessa bli klara, trots allt. Vi önskar bara att vi kunde få fira denna händelse större, men det blir en fin stund tillsammans även i det lilla sammanhanget.

Vi ser fram emot att Elena Veräjä nu blir pastorsadjunkt i Jokkmokk och Marcus Sandberg blir EFS-präst i Norrfjärden.