Tillsammans gör vi skillnad i Haiti och Afghanistan!

Behovet av ekonomiskt stöd är just nu stort i Haiti och Afghanistan. Act Svenska kyrkan har startat katastrofinsamlingar och genom att ta upp kollekt, ge en extra anslagsgåva och lägga ut information på församlingens hemsida ger du möjlighet för fler människor att få hjälp.

Flera katastrofer drabbar nu den redan hårt utsatta befolkningen i Haiti. Nära 1 300 omkom efter den kraftiga jordbävningen den 14 augusti som mätte 7,2 på Richterskalan. Efterföljande stormen Grace och det sköra säkerhetsläget då landets president Jovenel Moïse nyligen mördades ökar behovet av insatser.

Sedan maktövertagandet i Afghanistan har kring 500.000 människor tvingats bli flyktingar i sitt eget land. Säkerhetssituationen i Afghanistan har på kort tid förändrats efter att Talibanrörelsen tagit kontroll över landet.

Act Svenska kyrkan skriver:

"Vårt stöd behövs nu akut för att se till att människor får rent vatten, sanitetsartiklar och psykosociala aktiviteter för att mildra stressreaktioner hos både vuxna och barn. Det psykosociala arbetet är många gånger livsavgörande. Människor behöver stärkas för att kunna agera i en katastrof, barn behöver sysselsättas och få vara barn trots det hemska som pågår."

Vill du ge ett bidrag?

Swish för både Haiti och Afghanistan:
Ange AKUT i meddelandefältet.

Inbetalningskort:
plusgiro 90 01 22-3