Foto: Leif Vilkund/Älvsby folkhögskola

Svenska Kyrkans Unga firade 25 år på Nya Mittpunkt

Under höstlovet har nästan 80 unga varit på lägret Nya Mittpunkt på Älvsby folkhögskola. Bland annat firades att Svenska Kyrkans Unga fyller 25 år i år.

I samband med höstlovet har lägret Nya Mittpunkt ägt rum på Älvsby folkhögskola. Nästan 80 unga från hela stiftet har deltagit.
   – Jag tror att ungdomar behöver något slags plats att träffas på. Det har varit bra gemenskap på lägret, säger Malin Haapaniemi, ledamot i distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkans Unga i Luleå stift.

Våga vara-tema

Lägrets tema har varit "Våga vara". Deltagarna har på olika sätt tagit sig an temat, bland annat genom olika föreläsare, musikdrama, befriande bibelläsning, retreat och att måla Iotakors.

Varför är det viktigt för unga att åka på läger, tror du?
   – Man får träffa andra med samma tro och får träffa nya och gamla vänner. Man kanske lär sig något nytt om sig själv, säger Malin Haapaniemi.

Pigg 25-åring firades

I år fyller Svenska Kyrkans Unga 25 år. Rörelsen bildades 1993 då Kyrkans Ungdom och Ansgarsförbundet gick samman. Nya Mittpunkt uppmärksammade 25-åringen under en av kvällarna, då även biskop Åsa Nyström var på besök.
   – Vi firade med festmiddag, ballonger och efterrätt vid dukade långbord i idrottssalen, berättar Malin Haapaniemi.
   Där efter firades gudstjänst i Älvsby kyrka, dit deltagarna gick i fackeltåg genom snöfallet.

Svenska Kyrkans Unga

Svenska Kyrkans Unga är en öppen gemenskap av barn och unga som vill upptäcka och dela kristen tro. I landet finns cirka 14 000 medlemmar.

Till förbundets hemsida