Sävar-Holmön först i Luleå stift med Regnbågsnyckeln

Sävar-Holmöns församling är först ut att emot Regnbågsnyckeln i Luleå stift. Ett bevis på att man har viljan att arbeta aktivt för att vara en mer inkluderande kyrka där alla får plats – oavsett sexuell identitet.

Söndag den 9 juni tog Sävar-Holmöns församling emot Rengbågsnyckeln. Under det senaste året har personal och förtroendevalda arbetat med utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion om hbtq-frågor i kyrkan.
   – Arbetet med Regnbågsnycklen gör vi för att visa omsorg om och respekt för människorna runt omkring oss som identifierar sig som hbtq-personer men också med omsorg om kyrkan och oss som arbetar i Svenska kyrkan, säger Per Rylander, kyrkoherde i Sävar-Holmöns församling i ett pressmeddelande och tillägger:
   – Det känns fantastiskt roligt. Det har varit många bra och respektfulla samtal under vägen och märkningen är ett bevis på att vi har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Men det betyder inte att vi kan slå oss till ro, arbetet med att vara en öppen kyrka tar aldrig slut.

Firade med regnbågstårta

Själva Regnbågsnyckeln delades ut vid gudstjänsten den 9 juni, av  stiftspedagog Åsa Wiik-Sandlund och David Bergquist från Sensus. Församlingen firade sedan med regnbågstårta till kyrkkaffet.

Sävar först med regnbågsmärkt arbete för ökad mångfald

Som första församling i Luleå Stift fick Sävar-Holmön den 9 juni ta emot märkningen Regnbågsnyckeln. Ett bevis på att vi har viljan att arbeta aktivt för att vara en mer inkluderande kyrka där alla får plats - oavsett sexuell identitet.

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Hbtq i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka, där hbtq-personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar vi aktivt mot diskriminering och för inkludering.