Foto: Ritvaelsa Seppälä/Luleå stift

Release av ny bok på meänkieli och svenska

Välkommen till boksläpp av "Ette tohtia olla oma itte – en samtalsbok om språk, tro och identitet i Tornedalen". Boksläppet äger rum på stiftskansliet i Luleå den 23 maj klockan 13.00–15.00.

Boken Ette tohtia olla oma itte – en samtalsbok om språk, tro och identitet i Tornedalen är skriven av Stefan Aro, präst i Övertorneå församling.
   – Jag tackar Gud, för möjligheten att få skriva om det som mest har påverkat vår identitet och för modet att göra det på vårt eget språk, säger Stefan Aro som själv är uppvuxen i en meänkielispråkig familj i Kaunisvaara.

Intervjuerna är gjorda av Roland Asplund, journalist. Boken är både på svenska och meänkieli och ges ut av Luleå stift.

Under boksläppet medverkar författarna tillsammans med biskop Hans Stiglund och musikern Bo Lindberg. Det bjuds på kaffe och tornedalskt kaffebröd.

Anmäl gärna att du kommer till boksläppet. Det bjuds på kaffe och tornedalskt kaffebröd.

Från bokens baksidestext

"Att Sverige är mångkulturellt och flerspråkigt idag är egentligen inget nytt. I Tornedalen har människor med olika språk och kulturer levt sida vid sida i bortåt tusen år. Samiska och meänkieli har funnits längre än svenska i området.

Tornedalen är ett gränsland där olikheterna varit vardag och präglat livet i generationer. I början av 1900-talet drog starka politiska vindar in som medvetet ville försvenska och likrikta människors språk, kultur och identitet i Tornedalen. Försvenskningen kom att sätta djupa sår i många samer och tornedalingar. Svenska kyrkans pådrivande roll i processen väcker idag frågor om ansvar och skuld, men också om försoning och framtid.

Boken utmanar till reflekterande tillbakablickar och gläntar samtidigt på framtidsperspektiv. Tilltron till berättelsen och samtalet har alltid haft en stark ställning i den tornedalska miljön. Det gör det naturligt att tillsammans sätta sig ner för att fundera över språk, tro och identitet och dess betydelse igår, idag och imorgon i Tornedalen."