Foto: Övertorneå församling

Övertorneå har testat psalmsång på Facebook

Under ett par månader har Övertorneå församling bjudit in till psalmsång på meänkieli via sin Facebooksida. Virsiä meänkielielä visade sig vara uppskattat och planen är att fortsätta under hösten.

På söndagar under februari och mars har Marja Mustakallio, kantor i Övertorneå församling, bjudit in till en timmes psalmsång på meänkieli via församlingens Facebooksida.

– Idén till Virsiä meänkielielä kom när jag såg att organisten i Gällivare församling gjorde samma sak med de samiska psalmböckerna, berättar Marja Mustakallio.

Till sin hjälp har hon och kollegan Katrin Meriloo haft en liten finskspråkig kör som varit försångare. Varannan gång har också trubaduren Bosse Lindberg varit med.

Många tittar och lyssnar i efterhand

Ungefär 30 personer har sett psalmsången live på Facebook medan några enstaka deltagit i det fysiska rummet.

– Vi har pulicerat livevideon och efteråt har det varit betydligt fler som varit inne och lyssnat, säger Marja Mustakallio.

Planen är att fortsätta under höstterminen.

– Kanske blir det så att vi reser runt i byarna, det beror lite på hur internetuppkopplingen fungerar.

En sverigefinsk och en finsk bordsflagga samt två brinnande stearinljus står i ett fönster.

Meänkieli och finska

Svenska kyrkan är en flerspråkig kyrka som rymmer många kulturer. En stor del av befolkningen i Luleå stift talar meänkieli och/eller finska som första språk.