Foto: Stefan Bergmark/Hortlax församling

Ny pilgrimsled invigd i Hortlax

I september invigdes den nya pilgrimsleden som börjar vid Hortlax kyrka. Den vänder sig både till vuxna och barn.

Det var i samband med Hortlaxdagen, som arrangerades för första gången i år, som den nya pilgrimsleden invigdes.
   – Här i Hortlax har leden funnits i tanken några år. Så vi tog kontakt med kommunen och markägare för de olika delar som skulle ordnas, säger Karin Westerlund, församlingsassistent i Hortlax församling.

Slingor i olika längder

Pilgrimsleden utgår från Hortlax kyrka och består av sju slingor med start och mål på samma ställe. Det spelar ingen roll vilken ordning man går, men det är lättast att följa markeringarna om man går medsols. Den kortaste slingan är 250 meter, den längsta 1 kilometer. Hela sträckan blir 3,8 kilometer.
   – Vi jobbade fram skyltar utifrån pilgrimens armband, stötte och blötte texterna som skulle stå på de olika skyltarna, med funderingar för både vuxna och barn, säger Karin Westerlund.

Hortlax församling

Välkommen till en församlingsgemenskap som följer dig genom livet, både när det gäller det stora och det lilla. Läs mer om våra verksamheter här.

Lyckad premiär för Hortlaxdagen

Solen sken söndagen den 1 september när första Hortlaxdagen gick av stapeln, en dag av aktiviteter tillsammans med flera lokala föreningar. Se bilder från dagen här!