Nu ska kyrkovalet räknas samman

Måndag den 27 september inleddes den slutliga rösträkningen av kyrkovalet. Det är 14 personer som under de kommande två veckorna räknar samman valet på stiftskansliet i Luleå.

I dag inleddes den slutliga sammanräkningen av kyrkovalet. 14 personer, bland andra tidigare personal från stiftskansliet, hjälps nu åt att räkna ihop valsedlar och personröster. För att få tillräckligt många rösträknare har Luleå stift också annonserat och på så sätt fått erfarna rösträknare som exempelvis hjälpt till vid allmänna val eller EU-val.

Rösträknarna arbetar i par. Foto: Emma Berkman/Luleå stift

– Vi hoppas att vi kanske kan vara klara om två veckor, det beror på hur många personröster som ska räknas, sa Åsa Björkman, valansvarig i Luleå stift, till Sveriges Radio Norrbotten som besökte stiftskansliet på måndagsförmiddagen.

Lyssna på P4 Norrbottens reportage från rösträkningen