Stiftets kickoff för förtroendevalda

Nyhet Publicerad Ändrad

Luleå stifts utbildningssatsning för förtroendevalda, "Vald med förtroende", är nu igång. Första kursen att dra igång är en kickoff om Svenska kyrkan och uppdraget som ges på tre orter.

Nu har de två första av tre kickoff:er för förtroendevalda ägt rum, då omkring 130 personer från Haparanda i norr till Nordmaling i söder samlats på Älvsby folkhögskola och Strömbäcks folkhögskola. Kickoff:en har rubriken Mitt uppdrag i Svenska kyrkan och leddes av Åsa Björkman, utbildningsledare på Luleå stift.

– Många av er kanske är förtroendevalda i kommunen eller regionen, men att vara förtroendevald i Svenska kyrkan är något annat, förklarade Åsa Björkman och beskrev bland annat det unika förhållandet mellan ämbetet (kyrkoherden) och folket (de förtroendevalda).

Kommunikativa utmaningar för Svenska kyrkan

Även biskop Åsa Nyström deltog. Hon talade om den viktiga roll förtroendeuppdraget utgör och skickade med deltagarna fem punkter, eller utmaningar, om framtidens kyrka.

Dagen handlade också om kommunikation och de utmaningar Svenska kyrkan står inför, exempelvis minskat användande av traditionella medier. Via video fick deltagarna möta Magdalena Widmark, analysansvarig för kommunikationsverksamheten på kyrkokansliet, som delade med sig av ögonöppnande statistik. Deltagarna fick sedan samtala om vad de tar med sig in i sina uppdrag. Några exempel: