Foto: Aron Tideström

Luleåstiftare firade ortodox påsk i Murmansk

Fem luleåstiftare tog tillfället i akt och följde med på den påskresa till Murmansk som Luleå stift och SKKB anordnade. Bland annat mötte de den nya metropoliten Mitrofan.

Under den ortodoxa påsken reste fem personer från Luleå stift till Murmansk för att delta i firandet. Med på resan fanns också tio deltagare från Finland och Norge. Tillsammans fick de besöka flera vackra kyrkor och uppleva det stämningsfulla ortodoxa påskfirandet.
   – Vi fick även möjlighet att bekanta oss med den nya metropoliten i Murmansk och Montjegorsk stift, metropolit Mitrofan, som verkade positiv till fortsatt samverkan mellan kyrkorna i Barents, säger Aron Tideström, verksamhetsutvecklare på Sensus och samordnare för de svenska deltagarna.

Lång relation till Murmansk

Resan arrangerades av SKKB, Samarbetskommittén för kristna kyrkor i Barentsområdet, och Sensus.
   Luleå stift har en lång relation till stiftet i Murmansk.
Redan i början av 1990-talet deltog Luleå stift i en fredskonferens i Murmansk och dåvarande biskop Gunnar Weman bjöd in en kör att sjunga i stiftet.

Foto: Aron Tideström
Påskmat som väntar på att välsignas. Foto: Aron Tideström