Luleå stift har välkomnat 10 nya präster och diakoner

Det var strålande solsken som mötte de nya medarbetarna som vigdes till tjänst i Svenska kyrkan, söndag den 16 juni.

Luleå domkyrka var fullsatt och värmen omslöt de tre prästerna och sju diakonerna både bildligt och bokstavligt talat. Vigningsgudstjänsten leddes av biskop emeritus Hans Stiglund, då biskop Åsa Nyström fått förhinder.

ett rop genom historien, ett älskande fadershjärta

I vigningstalet utgick Hans Stiglund från dagens text ur Gamla testamentet (2 Mos 3:1–15), om Mose som vaktade får åt sin svärfar Jetro.
   – Man kan känna sig som en väldigt liten människa inför ett stort uppdrag, sa Hans Stiglund och talade om att även kandidaterna säkert mött motgångar och fått göra omvägar på sin väg till vigning, precis som Moses gjorde.
   – Gud hör de oskyldigas böner och alla förtvivlans rop. En kyrka som blir lomhörd och döv kan inte vara Kristi kyrka. En kyrka som stänger sina portar för att vara ifred kan inte tjäna Gud, fortsatte Hans Stiglund sedan och avslutade:
   – Vänner, det går ett rop genom historien, det finns ett älskande fadershjärta som slår för dig och för oss alla.

Nya medarbetare till Norrbotten och Västerbotten

Den nyvigda diakonerna och prästerna kommer nu börja arbeta i församlingar i båda länen.

Nya präster

• Berit Kero Jakobsson, för tjänst i Haparanda församling
  • Samuel Hellgren, för tjänst i Nederluleå församling
  • Gun-Marie Spett Lindgren, för tjänst i Umeå Maria församling

Nya diakoner

• Lena Selin, för tjänst i Malå-Sorsele pastorat
  • Anneli Almqvist,  för tjänst i Holmsunds församling
  • Anna-Stina Lind,  för tjänst i Luleå domkyrkoförsamling
  • Martina Lindberg, för tjänst i Kågedalens församling
  • Ulrika Mottmann, för tjänst i Umeå stadsförsamling
  • Elin Broadhall, för tjänst i Umeå Maria församling
  • Katarina Wedin, för tjänst i Piteå församling

Första året

Diakoner och präster är de yrkesgrupper i Svenska kyrkan som vigs till tjänst. Diakoner är behöriga att tillträda diakontjänster direkt efter vigningen. En nyvigd präst tjänstgör som pastorsadjunkt i en särskilt introduktionsförsamling under sitt första år. Därefter är prästen behörig att söka tjänst i Svenska kyrkan.​

Yrken och utbildningar

Funderar du på att studera till tjänst i Svenska kyrkan i Luleå stift? Välkommen att höra av dig!