Luleå stift samlade in 2,8 miljoner i julkampanjen

I Luleå stift samlades 2,8 miljoner kronor in under julkampanjen "En flicka är född". Kampanjen uppmärksammade kampen för flickors rättigheter.

2 802 789, 32 kronor samlades in i Luleå stift under Svenska kyrkans julkampanj ”En flicka är född”. Det stod klart efter att det slutliga resultatet av kampanjen presenterades i början av februari.
   – Det är många människors engagemang och arbete som visar sig i de här fina insamlingssiffrorna och jag vill tacka alla dem som på olika sätt bidragit, säger Maria Klasson Sundin, biskopens adjunkt med ansvar för internationell arbete i Luleå stift.

Julkampanjen pågick mellan den första söndagen i advent och trettondag jul. Den handlade om kampen för flickors rättigheter, att aldrig acceptera att flickor föds in i förtryck och orättvisor – bara för att de är flickor. Att fattigdom och normer gör att flickor får sämre möjligheter till utbildning, sjukvård eller försörjning. Att de utsätts för sexuellt våld eller könsstympning. Eller att flickor får äta sist och minst.
    – Genom våra samarbetspartner på många håll i världen ger gåvorna många flickor en möjlighet till utbildning, hälsovård och en bättre framtid, säger Maria Klasson Sundin

Total samlade julkampanjen in 39 401 116,32 kronor, pengar som är avgörande i kampen för alla människors lika värde.

Julkampanjen samlade in 39,4 miljoner kronor

I årets julkampanj ”En flicka är född” uppmärksammades kampen för flickors rättigheter. Tillsammans samlade vi in 39,4 miljoner kronor till Svenska kyrkans internationella arbete.

Internationellt arbete

I Luleå stift finns ett omfattande internationellt engagemang. Vi tillhör världens största globala nätverk, den världsvida kyrkan.